Krävande 6-åring
Jag har en sexårig tjej som har varit otroligt krävande sedan 1,5 års ålder. Hon har knappt haft några lugna perioder. I så fall väldigt korta sådana.
Hon är krävande på det sättet att hon inte kan lyssna eller lyda utan hela tiden gör som hon själv vill. (För att, säger hon, "annars får jag säkert ett nej") Givetvis så finns det stunder då hon lyssnar och lyder men jag upplever de som väldigt få. Allt för få med tanke på att hon varit "jobbig" så länge nu.
Även om jag blir ordentligt arg, höjer rösten, hotar etc så finns det inget som biter utan snarare kan hon skratta istället och göra om samma sak igen och igen, med effekten att jag givetvis blir vansinnig.
Även på dagis var hon olydig och fick sitta i skamvrån för att fröknarna ibland inte visste vad de skulle göra. Hon kunde t ex få sitta på en stol i 10 min och vänta innan hon fick gå ut och leka med de andra. Efter 10 min frågade hon om hon fick gå, och verkade enl fröknarna helt oberörd av situationen.
Alltså det finns inget som biter. Hon verkar inte heller skämmas. Möjligtvis ibland. Belöningssystem har också testats men det biter inte heller.
Hon är enl dagisfröknarna otroligt nyfiken och drivande. Vill gärna bestämma och styra över de andra men visar samtidigt empati och ser till att alla har det bra i gruppen. De tror att hon är något år före i "sitt tänk". Verkar förstå handling och kosekvens. Visar ibland tecken på att "sakna spärrar". Kan ni försöka ge någon förklaring till hennes beteende? Vad ska jag göra?

Malin Alfvén svarar:
När jag först läser ditt brev får jag en tydlig känsla av att din dotter är en riktig Pippi Långstrump-flicka. Hon är smart, försigkommen, envis, nyfiken, empatisk och drivande.
Men jag vet för lite om din dotter för att kunna ge dig ett bra svar på vad du ska göra. Jag skulle till exempel vilja veta mer om hur hon var på dagis. Om det var vid några få, enstaka tillfällen hon var så jobbig att hon fick sitta i ”skamvrån” eller om det var ofta. Och jag undrar hur hon fungerar nu när hon går i skolan och vad de säger där.
Enligt min erfarenhet är det så att nästan alla barn kan vara hur jobbiga som helst hemma. Men om de fungerar i stort sett bra på dagis, i skolan och över huvud taget när vi föräldrar inte är med, så behöver man inte vara särskilt orolig.
Men föräldrar med Pippi Långstrump-barn behöver mycket stöd. Som förälder till barn som är så krävande som din dotter behöver man stöd utifrån. Därför tycker jag att du ska ta kontakt med BUP eller en privat barnpsykolog som kan hjälpa dig i ditt föräldraskap.
Vänliga hälsningar