Resor gör mig skräckslagen
Jag är en kille på 20 år som har väldiga problem med att resa. Det spelar ingen roll om resan är med bil, buss, båt, tåg eller flyg (flyg är jobbigast). Jag får en sorts ångestattack som övergår i dödsångest nästan, det är svårt att förklara men man skulle kunna säga att jag blir väldigt orolig och nervös.
Eftersom jag är 20 och inte 97 år så har jag hela livet framför mig, jag vill därför inte spendera resten av mitt liv hemma utan att ha sett mig omkring. Där många andras problem till att resa är ekonomin, är mitt snarare min mentala hälsa.
Jag skäms över att prata om det och försöker hela tiden komma på dåliga bortförklaringar till att slippa att resa. Ett exempel: Min flickvän som bor långt från mig undrade om jag skulle åka med henne till Skåne för att överraska hennes mormor på sin 70-års dag. Jag sa att jag jobbade....
Snälla, säg vad jag ska göra.

Liria Ortiz svarar:
Nej, så här behöver du inte ha det. Det finns effektiv psykologisk behandling för det problem som du har.
Mitt råd är att du träffar en legitimerad psykolog eller legitimerad psykoterapeut, som arbetar utifrån kognitiv beteendeterapi, för ett bedömningssamtal. Det finns en möjlighet att din rädsla handlar om att du har utvecklat en specifik fobi, i ditt fall bland annat för att flyga. Men en diagnos, som är utgångspunkten i en behandling för dig, kräver att du träffar en psykolog eller psykoterapeut som närmare utreder ditt problem med dig.
När man har en fobi har man en stark rädsla, eller ångest inför något, och försöker på alla sätt undvika det man är rädd för. Trots att det blir till en hel del hinder och svårigheter i vardagen, och att man hamnar i ganska pinsamma lägen. Precis som du berättar om. Man förstår ju att rädslan är överdriven och oförnuftig, och det gör att man lätt skäms för sin ”irrationella” rädsla. Samtidigt som man kanske vill utmana den, men inte riktigt förstår hur det ska gå till, och det kan kännas starkt att det inte längre ens är möjligt. I varje fall inte på egen hand.
Men det finns effektiv professionell hjälp att få. Fobier behandlas med kognitiv beteendeterapi, förkortas ofta till KBT. Terapin handlar om att lära sig handskas med rädslan, och hantera de situationer där den uppstår. Det sker stegvis och i nära samarbete med psykologen eller psykoterapeuten. Metoden kallas fobiträning. Upp till 90 procent blir hjälpta av behandlingen. Andra inslag är att träna avslappning, och att lära sig mer om det som man är rädd för. Som till exempel vid flygfobi om hur flygplan fungerar och vad som händer i olika skeden av en flygning.
Fobier är vanliga. Omkring 10-15 procent av befolkningen får någon gång i livet en stark rädsla för något, till exempel höjder, ormar, spindlar, eller hissar, och av en sådan styrka att man kan tala om fobi. Det kan vara en särskild händelse som har utlöst fobin, men vanligen finns det inte någon tydlig orsak. Ibland finns en ärftlighet för fobier i en familj eller en släkt, eller andra varianter av ångest.
Till sist, ett lästips till dig. Läs gärna boken Fri från oro, ångest och fobier: Råd och tekniker från kognitiv beteendeterapi av psykologerna Maria Farm Larsson och Håkan Wisung. I den finns en hel del tips om vad du också kan göra på egen hand. Boken finns som Månpocket.