2010-08-16
Min 4-åring säger att han ska skära upp magen på sin bror
Jag har en 4-årig son som hela tiden pratar om att jag skall döda dig, skära halsen av dig, strypa dig etc. ofta när han blir arg men lika ofta i lekar.
Idag blev jag lite rädd då min fyra åriga son sa till sin 7 åriga bror att han skulle hämta en kniv och skära upp magen för att få ut coca colan han drack i veckan.
Jag vet inte vad jag skall göra, han verkar inte riktigt förstå vad död är, men när det kommer till knivar så känns ju det lättare att det skulle kunna hända en olycka.
Har blivit arg och upprörd när han har sagt så och pratar om liknande saker och vet inte vad som är bäst att göra. Skall jag ta bort alla leksaks vapen, tex sjörövar playmobil leksaker etc. Vad skall jag säga för att han skall förstå? Skall jag vara lugn och låta det gå över ?
Snälla ge mig lite råd

Ingrid Gråberg svarar:
Om jag har uppfattat dig rätt så har din son aldrig tagit något strypgrepp eller hotat någon med en kniv i handen, utan han har ”bara” sagt att han ska göra de här sakerna.
De första frågorna som dök upp i mitt huvud var: Vad eller vem har inspirerat honom? Hur ofta leker han med vapen eller leker att han dödar någon? Blir han ofta arg?
Att plocka bort allt som kan associeras till våld och vapen är nästan inte möjligt. Barn som gillar att leka med vapen kan, med fantasins hjälp, omvandla vilken pinne eller galge som helst till ett gevär eller svärd. Men man behöver ju inte uppmuntra dessa barn och förse dem med utpräglade våldsleksaker eller låta dem spela eller se på våldsamma spel och tv-program. Istället kan man försöka skapa intresse för andra aktiviteter och föremål.
Att bli arg och upprörd brukar sällan hjälpa, och som jag förstår det har det inte hjälpt i det här fallet heller. Det bästa du kan göra när din son använder de här uttrycken är att lugnt och bestämt säga ifrån. Gör klart för honom att du inte accepterar att han säger på det här sättet.
Överdramatisera inte, utan hantera det som du skulle ha gjort om det handlade om svordomar eller andra kommentarer som du inte vill att han använder sig av.
Innebörden av ordet död förstår inte en 4-åring fullt ut, men det går att prata om det på ett konkret sätt. Ofta kan det vara en god idé att börja med att fråga barnet självt vad han tror att det betyder. Det finns en ju en poäng i att försöka få din son att förstå vad det är han går runt och säger – så gott det nu är möjligt. Men minst lika viktigt är att försöka ta reda på vad som ligger bakom hans språkbruk? Kan det vara omgivningens starka reaktioner som snarast förstärker hans beteende?
Om din son går på dagis så tycker jag att du ska prata med personalen. Beter han sig likadant där? I så fall är det bra om ni kan prata ihop er och bemöta honom på liknade sätt. Skulle det inte hjälpa att omgivningen avdramatiserar och samtidigt tar avstånd från uttalandena, så rekommenderar jag att du ringer till BUP och rådgör med dem eller att eventuell förskolepersonal konsulterar en förskolepsykolog.
Vänlig hälsning,