Min pojkvän har svårt att hantera hur mitt liv var innan vi träffades
Jag har varit i tillsammans med min pojkvän i ca 9 månader nu. Innan vi blev tillsammans var jag ute och festade en hel del och träffade killar ofta. Jag hade intima relationer med ca 20 st och detta har min pojkvän väldigt svårt att komma över. Han tycker det är jobbigt att jag har varit så intim med så många andra.
Jag festar inte längre, vi har en underbar relation i övrigt och jag är så lycklig men detta är ett problem. Han blir så ledsen och känner sig så elak som tar upp det då och då.
Hur kan jag hjälpa honom att komma över detta?

Anna Bennich Karlstedt svarar:
En första reflektion innan jag skall svara på din huvudsakliga fråga är att jag känner lättnad över att ditt brev tycks vara fritt ifrån skuldbeläggande vad gäller ditt tidigare liv. Det kommer dröser med liknande frågeställningar, ofta ifrån tjejer, och ofta med en massa skuld och skam kring antal partners eller sexuella förbindelser man tidigare haft. Det gläder mig att du helt och hållet riktar frågan mot det som är problemet – din pojkväns reaktioner.
En annan sak som känns positiv är att din pojkvän tycks skriva under på det själv. Det är hans svårigheter som är problemet, inte din festperiod. Med den utgångspunkten har ni kommit längre än många andra som har samma typ av svårigheter. Bra! Många som känner svartsjuka eller andra negativa känslor riktar det i stället mot den andre och ur det kommer ingenting gott.
Så första steget för din pojkvän är alltså att inse att problemet ligger hos honom själv. Utifrån brevet förstår jag att han både lider av tanken på dig med andra sexpartners men också av ånger när han inte kan låta bli att ta upp det med dig.
Så hur kan du hjälpa honom att komma över det här? Det finns förstås saker du kan göra för att underlätta – men det här är i första hand ett arbete som din pojkvän behöver göra. Det handlar ju om honom, inte om dig eller er. Han behöver i första hand ta reda på vad det är som känns svårt för honom. Känner han svartsjuka? Känner han sig hotad på något sätt? Vad oroar honom? Väcks känslor av underlägsenhet? Uppstår de här tankarna i specifika situationer eller kan de falla på lite närsomhelst?
När han kommit fram till vad det kan bero på, och kanske också vilka som är typiska risksituationer, så blir det lättare för honom att förhålla sig till det. Han kan ju ingenting göra för att ändra historien. Nu har han träffat dig och ni har en fin relation i övrigt. Han behöver hjälp att fokusera på det som ni har, nu. Kanske behöver han hjälp av någon professionell person som kan hjälpa honom göra analysen och ge honom strategier att hantera tankarna och känslorna när de dyker upp.
Du skulle kunna hjälpa honom genom att sluta svara på oroliga eller svartsjuka frågor om det dyker upp i de här stunderna. Ibland försöker vi tillmötesgå och hjälpa den andre genom att ge försäkringar, förklaringar eller andra undanmanövrar för att lindra oro eller ilska. Det är en kortsiktig strategi. Känslorna behöver han hantera på något annat sätt än genom dig. Du kanske kan hänvisa till att ”det här har vi ju pratat om och det går inte att ändra, jag vill inte prata om det mer”.
Erbjud honom din tid och uppmärksamhet om han vill ha den, dock till annat än att älta ditt tidigare liv. Se en film, stick ut och jogga, hångla. Men det där ”gamla ämnet” får han ta hjälp av sig själv eller någon annan för att hantera.
Lycka till!