Hur berättar man för en tonåring att mamman ljuger?
Hur berättar man för en 15-åring att hans mamma ljuger om det mesta? Min sambo har problem med sin sons mamma som ljuger mer eller mindre jämt. Nu fyller sonen 15 år och mamman har nyligen separerat från den man hon varit gift med i nästan 10 år (min sambo och mamman separerade när sonen var 1 1/2 år).
Sonen mår inte bra för nu smutskastar hon den man som hon levt med så länge inför sin son och hittar på saker som absolut inte stämmer till både min sambo, sonen och den föredetta mannen.
Nyligen ringde den föredetta mannen till min sambo och frågade om det stämde att sonen varit hos oss i tre dagar för att mamman legat inlagd på psyket. Detta stämde ju inte alls men det hade hon sagt till den före detta mannen. Sonen litar blint på sin mamma som just nu spårat ut fullständigt i sina lögner.
Vi har låtit detta hållas i alla år men nu har det som sagt spårat ut och blivit helt tokigt efter deras separation vilket berodde på att hon varit otrogen i två år bakom hans rygg. Nu var den nye inte rolig längre så nu vill hon tillbaka igen vilket inte han vill. Till oss sa hon att de delade på sig för att han slog henne och var elak. Detta börjar ta för stora proportioner och eftersom han bor mest hos henne (han är bara hos oss varannan helg) så har vi svårt att veta hur vi ska hantera det.
Sonen säger ju nu massa saker som han hört från henne som vi vet inte är sanna, och det känns så svårt att veta hur man ska göra. Vi vill ju inte smutskasta hans mamma.

Lennart Lindgren svarar:
Alla mår bäst av att leva i den ”verkliga” världen och möta de möjligheter och svårigheter som finns där. Lever man i en värld som inte stämmer med andra får man förr eller senare problem i sina relationer. Detta gäller även barn. Att möta det som händer ger också en möjlighet att göra de känslomässiga bearbetningar som är nödvändiga för att bli en känslomässigt kapabel person.
Din sambos son har levt med sin styvpappa i tio år. Under de åren har han hunnit skaffa sig en egen uppfattning om honom. Det kan vara så, även om han inte visar det för er, att han för sig själv ser att mamman inte är uppriktig.
Vad bottnar er tvekan i, att tala med honom? Finns en oro att mamman ska trappa upp konflikten och att det ska bli svårigheter runt umgänget.
När ni talar med honom ska ni inte säga att mamman ljuger. Gör ni det fördjupar ni konflikten istället för att den överbryggas.
Lyft istället fram alternativa tolkningar och reflektera tillsammans med honom runt det han själv säger. Visa på alternativa tolkningar för att på det sättet träna hans eget undersökande/kritiska tänkande.