Min flickvän har självskadebeteende
Min flickvän skär sig i armarna, hon tar sönder engångsrakhyvlar och skär sig. Hon är deprimerad och har fått diagnosen borderline av psykolog som hon regelbundet besöker.
Hon har skurit sig själv 3 gånger. Första gången hon skar sig var under en panikattack efter ett relationsbråk mellan oss, andra gången så hade vi inte bråkat och allt verkade "ok" utöver att hon mår generellt dåligt och känner sig tidvis nere, 3'e gången var nu för cirka 30 minuter sen, den här gången var det inte heller något specifikt som hänt, vi hade städat här hemma och inte haft nån diskussion eller bråk.
Hon gick och duschade + rakade sig. efter cirka 15 minuter ropar hon på mig och säger "snälla bli inte arg, bli inte sur", när jag kommer in i badrummet har hon då återigen skurit sig över armarna med rakhyveln. Efter hon skurit sig så blir hon ledsen över att jag blir upprörd, ber mig att snälla inte vara arg eller ledsen.
Jag vet inte hur jag ska agera, vad jag ska göra? Ska jag låsa in allt vasst i nåt speciellt låst skåp och övervaka henne då hon behöver raka sig? Ska jag ringa specialvård även om skadorna inte riskerar hennes liv? Ska jag kontakta hennes nuvarande psykolog och prata med henne? Snälla, hjälp mig att förstå hur jag ska agera och hur jag ska göra.

Jenny Klefbom svarar:
Det är ofta känslomässigt jobbigt att leva tillsammans med någon som har psykiska problem. Livet blir aldrig riktigt förutsägbart utan liknar snarare ofta en berg-och-dalbana. Hur stark och robust man själv än är, så dras man ju oundvikligen in i den andras mående, eftersom man ju bryr sig så mycket om den personen.
Det här är alltså något du måste ta med i beräkningen; i och med att din flickvän fått en personlighetsstörningsdiagnos, så är det troligt att hon under överskådlig framtid kommer att visa olika symtom på den. Ett av kriterierna bakom sådana diagnoser är just att de är tämligen stabila över tid, även om det också finns gott om exempel på personer som lyckats vända sina beteenden och lindra symtom.
Jag tror att det vore en farlig väg för dig att gå att börja ta ansvar för det som din flickvän gör. Exempelvis genom att låsa in saker eller övervaka henne. Då hamnar ni i ett förhållande med väldigt ojämlika roller, och där din roll snarare blir att vara förälder/övervakare/vårdare, än att vara den pojkvän du från början valde att vara för henne.
Att larma vården kan man som anhörig göra, men man bör veta vad man kan förvänta sig av vården. Som du antyder så är det inte säkert att vården gör speciellt mycket om de inte anser att det föreligger någon större risk för din flickväns liv eller hälsa. Det är också tveksamt vad det skulle kunna leda till för positiva effekter att kontakta hennes psykolog. Psykologen kan ju inte ta upp saker med din flickvän i deras kontakt, som hon har fått ifrån dig. Däremot kanske det kunde vara en idé att be att få följa med till psykologen någon gång, om det finns ett tydligt syfte med det. Ett sådant syfte skulle kunna vara att du inte tror att din flickvän berättar allt för sin psykolog – och att du då kan hjälpa henne med att göra det. Ett annat syfte skulle kunna vara att du önskar få diskutera igenom just hur du ska förhålla dig.
Jag tycker också att det är väldigt viktigt att du och din flickvän pratar mycket om hur ni ska ha det tillsammans; vad du kan ställa upp på, och vad du inte tänker acceptera för beteenden. För det är ju så att man kan ställa krav på hur man beter sig mot varandra, men däremot kan man inte styra över den andras känslor (och det gäller förstås även din flickväns krav på dig). Ska man leva tillsammans är det ju viktigt att man visar varandra hänsyn och respekt, även om man mår dåligt. Vissa grundregler måste man kunna acceptera, och det går ofta också om man noga har talat igenom och bestämt hur man ska hantera jobbiga känslor på ett alternativt sätt.
En väldigt bra behandlingsform vid borderline personlighetsstörning är Dialektisk beteendeterapi, DBT. Om det inte är sådan din flickvän går i just nu, tycker jag att du ska hjälpa henne att undersöka möjligheten att få sådan. Det kommer att gynna både henne, dig och er relation.