Jag lider av tvångssyndrom
Jag är en kille på 19 år som skäms och bär på något tungt, har helt och hållet tappat självkänslan och har inget självförtroende. Jag mår väldigt dåligt på grund av att jag har tvångssyndrom som nu har blivit till ett hinder i vardagen, jag kan inte leva ett normalt liv längre därför vissa saker stoppar mig i vardagen. Jag har dessutom ångest och är orolig hela tiden (har varit orolig enda sedan jag varit liten).
Jag har konstiga tankar och beteenden att jag måste göra vissa saker för att en katastrof inte ska inträffa. Det måste gå helt rätt till annars kommer något hemskt att hända mig eller min familj.
Jag mår väldigt dåligt över detta beteende och det gör mig ängslig och rädd, mina familj tycker att jag är konstig och dryg men det känns som att de inte förstår varför jag gör som jag gör. Jag pendlar hela tiden mellan olika beteenden som jag gör att jag måste göra konstiga saker mot min familj bara för att inte något hemskt ska inträffa.
Detta har pågått under några år nu men jag trodde att det var normalt och att det skulle gå över, men nu börjar jag inse att jag behöver hjälp. Varje dag är som en ny mardröm där vissa "ritualer" måste utföras i mina tankar och handlingar bara för att inget hemskt ska inträffa. Jag vill inte längre vara konstig, jag kan knappt äta, klä på mig, prata, umgås, eller ha en konversation bara för att mina tankar och beteenden stoppar mig.
Jag vet inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig?

Ingrid Gråberg svarar:
Trots att det skrivs och pratas mer öppet om ångest idag så är det fortfarande vanligt att de som drabbas av detta skäms. Och det gäller i allra högsta grad dem vars ångest är relaterad till tvångstankar. Egentligen är det märkligt, eftersom de flesta av oss har en del tvångsmässiga beteenden för oss. Till exempel är det nog många som haft en period då man prompt måste gå på K-brunnar och absolut inte får gå på A-brunnar. För vissa har det mest varit på lek och för andra har det varit blodigt allvar. Att dubbelkolla om man låst dörren eller stängt av spisen ordentligt är andra vanliga exempel på tvångsmässiga beteenden.
För cirka två procent av befolkningen utvecklas tvånget till ett problem och lidande och när det blivit så pass omfattande brukar de allra flesta göra sitt bästa för att dölja det för omgivningen. Dels kan det vara så att man inser att det man tänker och gör saknar logik, vilket skapar en rädsla för att framstå som knäpp eller konstig i andras ögon, och dels kan det finnas en rädsla för att katastroftankarna ska infrias om man sätter ord på dem. Eller så känns själva tvångstanken genant eller tabu, till exempel om det finns sexuella inslag. Det här är också förklaringen till varför många inte söker någon hjälp alls och att andra söker hjälp för att de mår dåligt, utan att berätta om sina tvång. Därför är det viktigt att läkare på vårdcentraler och personal inom psykiatrin är lyhörda för symtom som skulle kunna ha kopplingar till tvångstankar och/eller tvångsbeteenden, så att man kan ställa riktade, konkreta frågor om detta till patienten.
Just för att det är förhållandevis få som berättar om sina tvångstankar råder det brist på kunskap både hos allmänheten och hos vårdpersonal. Det framgår inte om du överhuvudtaget har berättat för din familj om dina tvång. Om du inte har gjort det är det inte konstigt att de inte begriper sig på dig, men även om du har berättat kan det vara svårt för dem att verkligen förstå hur du mår och hur dina beteenden hänger ihop med dina tankar och din ångest. Därför bör din familj involveras i din behandling så att de får en ökad förståelse för dina beteenden och kan bemöta och stötta dig på rätt sätt.
Att du behöver hjälp för dina omfattande tvång, som utgör ett stort hinder i din vardag, har du själv insett nu och det finns fungerande behandlingar. Kognitiv beteendeterapi, KBT, har visat sig vara en verksam behandling för att minska lidandet och förekomsten av tvångstankar och tvångsbeteenden. Den specifika metod som man brukar använda sig av kallas för exponering med responsprevention och den kan du läsa lite mer om här - Tvångssyndrom, OCD.
Det finns även läkemedel som är godkända att användas för behandling av tvång. Och ibland kan det krävas medicinering inledningsvis för att man ska orka och våga påbörja exponeringsinslagen i KBT.
För att få hjälp kan du antingen vända dig direkt till en psykiatrisk mottagning eller be din läkare på vårdcentralen om en remiss och/eller läkemedelsbehandling.
Det finns en del bra böcker skrivna om tvångssyndrom eller OCD, som är den engelska förkortningen, och det är oftast bra både för den som själv är drabbad och de anhöriga att få ökad kunskap om symtom, orsaker och behandlingar. Två böcker som patientföreningen Ananke rekommenderar på sin hemsida www.ocdforbundet.se är: ”Nycklarna på bordet” av Susanne Bejerot och ”Tvångssyndrom – om orsaker och behandling ur ett beteendeterapeutiskt perspektiv” av Olle Wadström.