Jag vill att nåt hemskt ska hända, som ger mig skäl att må så här
Jag har en väldigt konstig känsla. På något sätt vill jag att något hemskt ska hända mig, vilket låter hur konstigt som helst, men då har jag en anledning till att vara så ledsen. Just nu känns det bara som om jag inte förtjänar det, jag är så sjukt ledsen men utan en anledning, jag har inte rätt till att må som jag gör.
Jag kan tänka ut olika scenarion, som t.ex. att nån nära mej dör, att jag blir svårt skadad eller sjukdom.
Är detta nåt desperat försök till uppmärksamhet eller bara bekräftelse på hur jag mår? Jag har länge velat få min depression, om det är det jag har, erkänd då jag mått fruktansvärt dåligt länge och utan att haft en "genuin" anledning till varför.

Jenny Klefbom svarar:
Att på ett diffust sätt ”må dåligt” kan vara en väldigt svår känsla att uthärda. Vi människor är skapta på det viset att våra hjärnor vill kunna se logiska mönster i saker och ting. Vi vill förstå och hitta förklaringar till det som händer oss. Vi vill att världen ska vara begriplig och framförallt vill vi känna att vi har kontroll.
Att ha kontroll kan för den som mår bra innebära att ha någonstans att bo, en inkomst och att veta var man har sina vänner. Men för den som mår dåligt blir det allt överordnade att hitta ett sätt att må bättre, och för att kunna göra det behöver man kanske förstå varför man har hamnat i sin ångest eller nedstämdhet. Dina känslor av att vilja hitta en konkret förklaring är alltså väldigt mänskliga, och jag tror att du delar dem med de flesta människor som mår som du.
Du skriver att du plågas av en känsla av att inte ”ha rätt att må som du gör” och jag antar att du med det menar att en konkret anledning, som att någon i din närhet dör, skulle rättfärdiga dina känslor både inför dig själv och inför andra. Utöver det så skulle ju ett dödsfall också innebära att sorgen är som värst nu, men att det bara kan bli bättre för dig på sikt. Paradoxalt nog så skulle ett dödsfall innebära att du skulle kunna känna lite mer hopp än du gör nu.
Nu menar du att det inte finns någon anledning till att du mår dåligt. Så kan det faktiskt vara. Hjärnan är en märklig konstruktion som ibland spelar oss spratt. Det finns något som heter endogen depression, och sådana depressioner dyker upp helt oförhappandes, utan någon tydlig utlösande faktor. Det är också så att vi människor rent genetiskt är olika sårbara för påfrestningar. Där en människa kan ta sig igenom orimliga hemskheter som krig och övergrepp utan att drabbas av psykiska men, så kan en annan krascha av att det är lite för mycket att göra på jobbet, eller av att flickvännen gör slut. Vi är olika skapta. Det betyder inte att någon är bättre eller sämre. Faktum är att den känsligt lagda personen ofta kan vara väldigt bra på sådant som kräver en stor känslighet, som att ge tröst och hjälpa andra. Men faktum kvarstår att vi är olika och självklart måste vi anpassa våra liv efter våra individuella förutsättningar.
Jag skriver detta för att du ska förstå att det inte är något konstigt med att må dåligt utan att veta varför. Många människor gör det under perioder. Men det kan faktiskt också vara så att man inte så tydligt ser anledningen just för att man mår dåligt. När man exempelvis är deprimerad så får man ofta något som kallas tunnelseende. Man ser inte sådant som är helt uppenbart för alla andra. Så kanske finns det faktiskt något i ditt förflutna som andra skulle tolka som en stor påfrestning, och som ligger bakom hur du mår nu.
Hur det än är, om du har drabbats av en endogen depression, eller om du bara inte själv förmår att se hur du har drabbats av olika yttre omständigheter, så har du verkligen rätt att få bekräftelse för hur du mår, och även hjälp att må bättre. Jag tror inte alls att du söker uppmärksamhet med dina tankar, utan jag ser dem mer som ett tecken på att du behöver, och har all rätt att få, hjälp. Om det är depression du lider av kan jag inte slå fast, men det kan husläkaren på vårdcentralen göra. Vänd dig dit i första hand. Ingen kommer att ifrågasätta hur du känner det, och det finns bra hjälp att få, både psykologisk behandling och medicin.