Hur kan jag sluta fly ifrån mitt liv?
Jag har ett problem sedan länge tillbaka. Jag har haft depression i runt 10 år och [linkID:168]OCD[/link] därtill.
Jag har under dessa år innan jag insåg att jag har depression hittat flera olika sätt att fly undan ifrån mitt liv, ett av de större har varit fantasi.
Många gånger om dagen så finner jag mig själv fantiserandes om det ena eller det andra, olika situationer där jag finner mig själv mer lycklig än mitt liv för dåvarande gör mig.
Jag har i över en månads tid nu försökt desperat att sluta, försökt att konstant fokusera på vad som händer i mitt liv, att tänka på vad jag ser, gör, tänker. Jag finner dock mig själv hela tiden antingen distraherad ifrån att fokusera, eller fantiserandes utan att jag inser det.
Jag vet inte vad som kan göras för att jag ska sluta, jag vill kontrollera min hjärna, inte vara kontrollerad.

Philip Weiss svarar:
Hej, när jag läser din fråga så är det så många saker jag undrar över. Hur gammal var du när du blev deprimerad? Var det något speciellt som hände i ditt liv vid den tiden? Hur har depressionen påverkat dig, ditt liv och hur har din omgivning reagerat? Vad är det för tvång du har? Tvångstankar och eller tvångshandlingar? Vad lever du för sorts liv. Jobb, relationer och vänner? Hur ser ditt fantiserande ut? Vad jag förstår av det du skriver så kämpar du för att kunna vara i nuet, men blir distraherad eller far iväg in i ditt fantiserande. Just i detta så undrar jag givetvis hur mycket tvångstankar/handlingar påverkar dig. Eller om negativa tankar som man kan ha när man är deprimerad tar över i ditt inre. Du skriver "Jag vill kontrollera min hjärna, inte vara kontrollerad ". Kanske utkämpar du ett krig som du inte kan vinna. Ju mer du försöker att ta kontrollen desto mer upptagen blir du av dina fantasier.
Just när det gäller tankar så är ett sätt att hantera dem att helt enkelt låta dem få komma och gå och bara betrakta dem som vad de är nämligen tankar bland många tankar. Att inte försöka ta kontroll över dem utan att acceptera att de finns vilket efterhand kan det leda till att tankarna minskar i styrka. Men om jag var du så skulle jag vända mig till en legitimerad behandlare/terapeut för att få professionell hjälp. Det kanske är så att du redan gått i terapi, men jag råder dig i så fall att göra ett nytt försök.
Som terapeut skulle jag tillsammans med dig vilja undersöka vad ditt fantiserande fyller för funktion i ditt liv. Vad är det du undviker inom dig själv och i yttervärlden genom att fantisera dig till lycka? Om jag fortsätter på samma spår så kan det vara ett sätt som du använt länge som en slags överlevnadsstrategi. Men vad jag förstår så går du miste om att vara närvarande i nuet med allt vad det innebär av inre reaktioner (känslor), möten med människor och upplevelser. Bra att du skrev till Fråga psykologen! Fortsätt med att ta hjälp med dina svårigheter! Hälsningar