Hur kan jag hjälpa min flickvän?
Hej, Min flickvän blev våldtagen för ungefär ett halvår sen och hon får sina perioder där hon bara mår skit.
Hon mår psykiskt dåligt och blir väldigt irriterad lätt och väldigt arg.
Jag vill kunna hjälpa henne men HUR?!

Anna Karlstedt svarar:
Jag förstår din önskan att vilja hjälpa, självklart är det smärtsamt att se den man tycker om må så dåligt. Det stöd som kommer ifrån nära och kära i sorg eller bearbetning av traumatiska upplevelser är viktigt, så det är bra att du är engagerad.
Ett råd är att prata med din flickvän om hur hon mår och att göra det i stunder när hon mår bättre och inte är irriterad. Då är möjligheterna för konstruktiva samtal bättre och du kanske kan få veta mer om hur hon vill att du ska stötta och hjälpa henne.
Att bli våldtagen är en traumatisk upplevelse. Du beskriver att det gått ett halvår och att din flickvän fortfarande mår dåligt psykiskt. Det är inte konstigt att en så allvarlig händelse tar tid att bearbeta. Men jag undrar vad din flickvän fått för professionell hjälp hittills?
Det händer att våldtäktsoffer utvecklar det man kallar för PTSD (posttraumatiskt stressyndrom). Vid PTSD återupplever man händelsen tanke- och känslomässigt (brukar kallas för flashbacks), och gör allt för att undvika saker som kan påminna om den. Det är också vanligt med koncentrationssvårigheter, ångest, spänning, irritabilitet eller utbrott av ilska, mardrömmar etc. Kan du prata med din flickvän om möjligheten att bli utredd och att få hjälp?
Vare sig det rör sig om PTSD eller inte så bör din flickvän få hjälp att må bättre. Som anhörig kan man finnas där för att stötta, hjälpa till praktiskt (t ex ta kontakt med psykolog om personen som är drabbad själv inte orkar). Men man kan förstås inte behandla. Däremot motivera till att söka hjälp, vilket jag tror är angeläget i det här fallet.
Viktigt är alltså att din flickvän får träffa en psykolog eller psykiater för utredning och eventuell behandling. Kognitiv beteendeterapi, KBT är den psykologiska behandlingsmetod som idag har mest stöd i forskning, men även andra behandlingsformer kan ha effekt.
Det finns privatpraktiserande psykologer som arbetar med traumabehandling, det kan du söka efter här på Psykologiguiden. Det innebär dock en kostnad att gå till en privatpraktiserande psykolog.
Ni kan också vända er till närmaste psykiatriska öppenvårdsmottagning, där gäller högkostnadskortet. Vårdcentralerna kan ibland skicka remiss till olika behandlingsinstanser, så husläkaren kan vara ett annat alternativ att starta med.
Varmaste lyckönskningar!