2010-11-18
Är jag för snäll?
Jag är kille på dryga 20 år som mer och mer har börjat tänka på om jag inte är för snäll. Ofta får jag en känsla av att jag blir utnyttjad av dem i min bekantskapskrets. Jag är också medveten om att jag har svårt för att säga nej, oavsett vad det än gäller. Jag vill alltid visa min bästa sida och vill nästintill alltid framhäva att jag är en pålitlig person.
Jag ställer i 9 av 10 fall upp på att skjutsa mina vänner, hoppa in extra på jobbet och liknande. Därtill bjuder jag ofta på saker, det kan vara alkohol på fest, godis, tuggummi osv i olika sammanhang. Vill också tillägga att många (även okända över internet) öppnar sig för mig och pratar om sina problem och jag vill ju bara väl och ställer så klart upp på att lyssna och diskutera.
Till vardags så vill jag säga att jag har några, men bra vänner. Jag har egentligen inget behov av en större vänskapskrets men det är alltid roligt att lära känna folk. Men som sagt, jag upplever att jag är för snäll och det har börjat bli ett problem för mig, i synnerhet när det gäller tjejer.
Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska bete mig. Jag vill ju bara vara en god människa och bli omtyckt för den jag är. Men det känns som om jag inte kommer ur detta och ofta stannar mina relationer med tjejer upp som just vänner. Hur ska jag gå tillväga? Jag orkar inte med detta mer. Jag ställer upp för andra men upplever att ingen ställer upp eller förstår mig ...

Anna Karlstedt svarar:
Snällhet, lojalitet, pålitlighet, generositet m.m. är egenskaper som du ska vara stolt över. Men det kan vara begränsande för en person att alltid låta sitt beteende styras av dessa egenskaper. De är nämligen inriktade på andra människors behov, viljor och synpunkter och risken är att någon som är fokuserad på snällhet inte riktigt når fram med sina egna behov. Man är allt för upptagen med att läsa av andra.
Jag tror inte att du behöver bli mindre snäll och omtänksam, utan snarare kanske du behöver bli tydligare med vem du är, vad du vill. Testa att ta mer plats i sociala sammanhang, dela med dig av dina synpunkter och tankar och berätta om saker du varit med om. Låt dina vänner och bekanta reagera på dig, inte bara det omvända.
Jag blir också nyfiken på hur du ställer dig till att själv be om hjälp. Är det svårt för dig? Ibland träffar man människor som tycker att det är extremt viktigt att ligga på plus i alla relationer, d.v.s. vara den som ställt upp mest, gett mest o.s.v. Dessa personer kan beskriva att de mår dåligt om de hamnar i någon form av ”skuld” eller tacksamhet till andra och därför drar sig för att be om hjälp. Och samtidigt kan de känna sig utnyttjade.
Känner du igen dig i detta bör du träna på att be om hjälp. De flesta människor fungerar faktiskt som du och tycker om att hjälpa till och du kanske kommer känna dig mindre utnyttjad.
Vänlig hälsning,