Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Blooms taxonomi":
Blooms taxonomi
Bloom's taxonomy of educational objectives [bluːmz tækˈsɒnəmɪ əv ˌɛdjʊˈkeɪʃənəl əbˈdʒɛktɪvz], Bloom's taxonomy
Modell enligt vilken olika typer av kunskaper, förhållningssätt och motorik är hierarkiskt ordnade på det sättet att de mer avancerade bygger på de enklare i en logiskt uppbyggd skala.
- Kunskap (eng: knowledge): att kunna ta till sig fakta och begrepp; att lära sig räknesätt, metoder och teorier.
- Förståelse (eng: comprehension): att kunna förstå fakta på det sättet att man kan återge det inlärda på ett bearbetat sätt, ta ut det väsentliga och dra slutsatser av det.
- Tillämpning (eng: application): att kunna utföra något med de fakta och metoder som man inhämtat och förstått.
- Analys (eng: analysis): att kunna se samband mellan olika fakta, begrepp, metoder och teorier och urskilja dem i ett komplext sammanhang.
- Syntes (eng: synthesis): att kunna berätta om något genom att använda flera källor, lösa problem genom att använda flera metoder och begrepp från olika håll samt formulera hypoteser och teorier.
- Värdering (eng: evaluation): att kunna bedöma hur välgrundad en framställning är och använda kriterier för kontroll av fakta och begrepp i egna projekt.
Syftet med en taxonomi av lärandemål
Syftet med klassifikation av utbildningsmål som högre och lägre är att man i högre utbildning vill lägga större vikt vid mål som att värdera, kombinera och se relationer (syntes), uppfatta komponenter i en helhet och se hur de samverkar (analys), kunna tillämpa, kunna förstå och dra slutsatser (tolkning) och att förhålla sig kritiskt till det man hör och läser. Dessa mål gäller kunskap, det kognitiva området.
På motsvarande sätt ordnades av andra pedagoger (i samarbete med Bloom) mål för förhållningssätt och värderingar (det affektiva området) och motoriska färdigheter (eng: the affective domain, som är emotive-based, respektive the psychomotor domain som är action-based).
Reviderad form av taxonomin för kognitiva lärandemål
År 2001 kom en reviderad form av Blooms taxonomi för det kognitiva område med följande nivåer (eng: cognitive levels):
- Minnas (eng: remember, knowledge)
- Förstå (eng: understand, comprehension)
- Tillämpa (eng: apply, application)
- Analysera (eng: analyze, analyzing)
- Värdera/bedöma (eng: evaluate, evaluating)
- Skapa (eng: create, creating).
Att själv kunna förstå begrepp, sammanhang, metoder och teorier på ett sådant sätt att man kan åstadkomma egna framställningar, göra egen research och ansvara för projekt av olika slag blev i slutet av 1900-talet i nästan all högre utbildning ett viktigt pedagogiskt mål. Därför har en sådan förmåga placerats högst i den reviderade formen av Blooms reviderade taxonomi för kunskapsmål. Kunskapsformen 'skapa' ersätter det som i den ursprungliga versionen kallades 'syntes' och är något som innefattar men går utöver ren sammanställning och integration av olika slags kunskap.
Tidstypiskt är också att målen 2001 formulerades i verbform.
Blooms ursprungliga klassificering av kunskap finns i en förenklad modell:
- faktakunskap (eng: factual knowledge)
- begreppskunskap (eng: conceptual knowledge)
- procedurkunskap (eng: procedural knowledge)
- metakognitiv kunskap (eng: metacognitive knowledge).
Faktakunskap svarar mot 'minnas', begreppskunskap mot 'förstå', procedurkunskap mot 'tillämpa'.
Metakognitiv kunskap är medvetenhet om hur man uppfattar fakta, hur man tänker och hur man går till väga med olika uppgifter. Den svarar mot 'analysera' och 'värdera'.
Taxonomins betydelse för skola och utbildning
"Blooms taxonomi av utbildningsmål" har fungerat som underlag eller förebild för så kallad nivårelaterad eller kriterierelaterad betygssättning.
Läroplaner och betygssystem i svensk grundskola och gymnasieskola utformades 1994 enligt dessa principer.
Relaterade sökord:
expertis, kognitiv förmåga, Kolbs inlärningsteori, kompetensmål, kompetenspyramid, kompetensstege, kriterium, mastery learning, SOLO-taxonomin, taxonomi, utvidgat tänkande.
["analys","logiskt","Modell","kognitiv förmåga","kunskap","pedagogiskt","klassifikation","värderingar","kognitiv","affektiva","motorik","motoriska färdigheter","kompetensmål","mastery learning","hypoteser","projekt","begrepp","metoder","Förståelse","hierarkiskt","teorier","teorier","utvidgat tänkande","förhållningssätt","taxonomi","kriterium","kompetenspyramid","research","Roberg Gagné","Kolbs inlärningsteori","Skapa","mastery learning","procedurkunskap","begreppskunskap>>begrepp","området","Analys","Syntes","metakognitiv","Metakognitiv","kognitiva","expertis","kompetensstege","SOLO-taxonomin","faktakunskap","kriterierelaterad","Värdering","bedömning","kunskaper","Kunskap","mål"]