Marlowe–Crowne Social Desirability Scale [ˈmɑ:ləʊ kraʊn ˈsəʊʃl dɪˌzaɪərəˈbɪləti skeɪl], MC–SDS, Crowne-Marlowe scale [kraʊn ˈmɑ:ləʊ skeɪl]
Test som i början av 1960-talet skapades av de amerikanska psykologerna Douglas P. Crowne and David Marlowe.
Syftet var att få fram ett personlighetstest som ger ett mått på människors benägenhet att välja sådana svarsalternativ som ter sig socialt önskvärda.
Uttrycket social önskvärdhet står för hur gott intryck man gör på dem som bedömer en.
Testet, som också finns i kortversioner, mäter tendensen till graden av skönmålning som de testade gör av sig själva, medvetet och omedvetet, mer ju mer som står på spel, till exempel när det ingår personlighetstest vid antagning till en utbildning eller vid anställning i attraktiva jobb.
Exempel: De som konsekvent markerar svarsalternativ av typen aldrig oärlig, alltid lugn och sansad, nästan aldrig stressad och så vidare bedöms ha hög tendens till försök att göra ett gott intryck, oavsett om de svarar uppriktigt eller inte.
Relaterade sökord: fakabilitet, impression management, lögnskala.
Kallas på svenska även: Crowne-Marloweskalan, Crowne-Marlowe skalan, Crowne & Marlowe-skalan, Crowne & Marlowe skalan, av vilka de tre sistnämnda språkligt sett är felaktiga.
Kallas på engelska även: Crowne & Marlowe Social Desirability Scale, Marlowe-Crowne scale, Crowne-Marlowe Social Desirability Scale, Crowne-Marlowe Need for Approval Scale.
["personlighetstest","fakability","fakabilitet","impression management","lögnskala","social önskvärdhet"]