

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Dasein, Da-sein":
Dasein, Da-sein
[ˈdaːzaɪn]
Sein och Dasein. Termer med speciell betydelse i den filosofi som på 1920-talet och in på 1940-talet framställdes av den tyske filosofen Martin Heidegger (1889-1976). På engelska: Being och Being there.
"Vara" är inte är fråga om "Varat" som begrepp i traditionell filosofi, något objektivt, något som finns oberoende av en varelse som uppfattar. Heidegger utgick liksom hans företrädare som professor i Freiburg, Edmund Husserl (1859-1938) från hur världen "ter sig" för oss som fenomen, som uppfattad och upplevd. En form av fenomenologi.
Vi människor är i det sammanhanget något som sticker ut från detta att vara, att finnas. Vara, att finnas, innebär då att ta gestalt i vår uppfattning, att beskrivas språkligt, att tolkas med vårt tänkande.
Dasein är i den meningen Ek-sistenz (eng: ek-sistence), som är ett av Heideggers många specialord. Det består av den grekiska förstavelsen ἐκ 'ut' och det latinska verbet sistere {uttal: siss´tere} 'sätta', 'ställa'. Vi finns där och annat som finns är sådant som bildas i vårt sätt att uppfatta och fatta.
Vi har genom vår blotta natur en inriktning som gör att vi förstår och tolkar och därmed ger mening åt "varat", allt sådant som vi kommer i kontakt med.
Att vara utkastad – "ek-statiskt" – i världen är att vakta "varat" (tyska: das Sein), att med nödvändighet ta ställning och ha omsorg (tyska: Sorge) – i Heideggers betydelse av det ordet, det vill säga göra något.
Det som vi människor kläder i ord blir ett vara. Därför är den varande individen, der Seiende, den som med sina handlingar, sitt tänkande och sitt språk formar olika sidor av Sein, ett i tidsföljder skiftande och sig förändrande Vara. Det är då inte fråga om klocktid utan om upplevd tid.
I detta tänkande (tyska: Denken) med hjälp av språket uppfattar vi allt varande som något som har ett ursprung och ett slut. Vara innebär förlopp, process, aktivitet i en sekvens av tankar och handlingar, klädda i språklig dräkt. "Die Sprache ist das Haus des Seins."
Termen Dasein står i existentialistisk filosofi och psykologi för "att vara där" (tyska da 'där' + sein 'vara'). Tanken är att människor inte bara finns utan befinner sig i ett händelseförlopp, där var och en lever med som en del av det hela och rent existentiellt är nödsakade att ta ställning, att handla. I den meningen är vi ett "vara-i-världen" (tyska: in-der-Welt-Sein, engelska: being-in-te-world). Bindestrecken anger att det inte fråga om subjekt och objekt utan om del i det hela.
Att utifrån analysera människor och deras reaktioner som om de skulle vara robotar som följer vissa naturlagar såsom dessa har format dem, är enligt Heidegger ett grovt övertramp. Han förkastade därför den traditionella uppfattningen i psykologisk forskning och teoribildning att människor är styrda, determinerade, av sin läggning, tidigare erfarenheter och påverkan av aktuell situation eller händelse.
Genom att vara medveten om egna tankar, motiv, känslor och värderingar har individen en möjlighet och ett ansvar att välja sätt att reagera i olika avseenden. Att vara-i-världen (i-världen-varo) innebär att avtäcka sanningen om allt vi möter och sysslar med, tar hand om, på Heideggers språk: Aletheia.
Språket är "varats hus". Det är i uppfattning, tanke och formuleringar av hur något är i sin förändring som vi förstår vad "vara" är.
Heidegger genomgick på 1930-talet en vad han kallade Kehre, omvändelse. Han ändrade en del av sina grundläggande ståndpunkter från 1920-talet till en delvis ny tolkning av människan, tiden och varat.
Ovanstående framställning är ett försök att ge en allmän idé om hur Heideggers tankar gick. De är särskilt svårbegripliga så länge man inte kan frigöra sig från invanda föreställningar om att det varande, det som finns, är något som är oberoende av vårt sätt att gestalta det i vårt sinne och därmed ge det mening, dess vara.
Relaterade sökord: acceptance and commitment therapy, affordance, existens, existentialanalys, förstå och förklara, gestaltterapi, Martin Heidegger, mindfulness, onto-etisk-epistemologi, psykologisk flexibilitet, socialkonstruktivism, språkliga vändningen.
Ordformer: Being there är utan pluralis när termen används som översättning av Dasein. Samma sak med Being som engelskspråkig motsvarighet till Sein.
I många framställningar översätts Dasein med Existence, något som Heidegger kraftfullt skulle ha protesterat mot.
["bodymind","vara-i-världen","acceptance and commitment therapy","självhjälp","självreflektion","fenomenologi","förklara och förstå","existens","mindfulness","gestaltterapi","psykologisk flexibilitet","existentialanalys","determinerade","behavioristisk","beteendeterapeutisk","dialektik","behaviorismens","determinism","existentialismens","affordance","onto-etisk-epistemologi","socialkonstruktivism","existentialistisk","filosofi","språkliga vändningen"]

