(1859-1952). Amerikansk filosof och pedagogisk teoretiker.
Som 25-åring kom Dewey till Michiganuniversitetet i Ann Arbor, där han blev kollega till George Herbert Mead (1863-1931), upphovsmannen till den symboliska interaktionismen.
År 1894 flyttade båda över till Chicago, där de gemensamt grundade den så kallade Chicagopragmatismen.
År 1930 blev Dewey professor i pedagogik vid Teachers College i New York (en fakultet vid Columbiauniversitetet).
Deweys pragmatism innebar att begrepp och termer inte har direkt motsvarighet i verkligheten utan bör betraktas som instrument för tänkandet (instrumentalism) samt att lärande sker genom att vi gör något: learning by doing.
Konsekvensen av en sådan syn på kunskap och lärande är att undervisning inte ska organiseras som en serie katederlektioner utan som en serie projektarbeten som eleverna genomför i smågrupper. En annan konsekvens är att elevernas kunskaper inte i första hand bör organiseras ämnesvis utan i sakområden (sådana som i den svenska grundskolans läroplan 1980 kallades "teman").
Relaterade sökord: casemetod, konst och vetenskap, pragmatism, praktikerkunskap, praktikfall, problembaserat lärande, progressiv pedagogik, teori och praktik, transaktion.
["George Herbert Mead","symboliska interaktionismen","transaktion","kunskap","lärande","begrepp","pragmatism","instrumentalism","casemetod","konst och vetenskap","projektarbeten","teman","praktikerkunskap","praktikfall","problembaserat lärande","progressiv pedagogik","teori och praktik"]