Socialpedagogisk behandlingsmodell (ESL-pedagogik, ESL-metodik) för personer med psykiskt funktionshinder, särskilt schizofreni och schizofreniliknande tillstånd.
Metoden utformades i USA under tre decennier i slutet av 1900-talet under ledning av psykiatriprofessorn Robert Paul Liberman vid University of California, Los Angeles (UCLA).
Den finns anpassad till svenska förhållanden av psykolog Per Borell i Värnamo och i modifierad form för användning i socialtjänsten av psykolog Kerstin Wennström.
ESL-pedagogiken tillämpas i den dagliga kontakten och arbetet med enskilda personer. Träning sker på ett strukturerat sätt att möta svårigheter, lösa problem och att utveckla nya färdigheter i det dagliga livet, boendestöd, aktivering och arbetslivsrehabilitering.
Metodiken kan tillämpas vid boendeenheter, rehabavdelningar, behandlingshem, aktivitetscentra av olika slag samt i psykiatrisk öppenvård. Den kan också ge god hjälp i en daglig kontaktpersonsfunktion.
I ESL-metodiken använder man sig av samtal, film, rollspel, modellinlärning, coaching, problemlösning och utbyte av erfarenheter tillsammans med människor med liknande funktionsnedsättning. Även hemuppgifter ingår som består i att utföra praktiska moment i vardagen.
Handboken Steg för Steg, används av personal på flera psykiatriska akutavdelningar.