En på 1980-talet av den brittiske experten på coaching, Graham Alexander, i samarbete med en annan coachingexpert, Alan Fine (f 1953), utformad modell för coaching, populariserad av den på 1960-talet kände brittiske racerföraren John Whitmore (Sir John Henry Douglas Whitmore, 2nd Baronet, f 1937) i den epokgörande boken Coaching for performance (1992 samt flera senare upplagor).
GROW är en akronym (ett kortord) som står för
Goal. Mål. Detta formuleras av personen själv, inte av coachen.
Reality. Verklighet. Personen kartlägger sin verklighet med hjälp av instämmanden, bekräftande kommentarer, frågor för klargöranden, sammanfattningar osv från coachens sida.
Options. Alternativ. Olika vägar att nå målet eller målen föreslås och prövas i ett samspel mellan personen och coachen.
Wrap-up. Will. What's next, Way forward. Sammanfattning, planering, beslut, handling. John Whitmore tolkade W som When, Whom, Will (När. Vem, Vilja).
Detta schema gäller såväl för enskilda sessioner som för ett antal samtal i en hel coachingprocess. År 1999 tillfogade Myles Downey, en av de mest omtalade coacherna i Storbritannien, känd världen över, i boken Effective coaching ett steg före Goal, nämligen:
Graham Alexander införlivade några år senare detta steg med sin egen modell av GROW, TGROW-modellen för coaching.
GROW är en rent pedagogisk modell, i likhet med annan pedagogik på 1980-talet mer baserad på organisationsteori och principen om målstyrning än på psykologisk teori och praktik. Den kallas behavioural coaching (am: behavioral coaching) därför att den är inriktad på faktisk verklighet, preciserade mål att uppnå och konkreta handlingar som kan föra till målet eller målen.
I handböcker i coachingpsykologi förekommer det en annant tolkning av GROW som behavioural (USA-stavning: behavioral) och alltså en typ av coaching grundad i behaviorism och beteendeterapi. Motiveringen är att coachen ger rikligt med feedback som ger förstärkning av tankar, känslor, motiv och handlingar som leder mot uppställda mål.
GROW kan också kopplas till den kognitiva behaviorismen hos Albert Bandura med dennes betoning på self-efficacy, självförmåga, betydelsen av att ha tilltro till att kunna klara de uppgifter som man ställs inför.
Framför allt knyter den an till den på 1980- och 1990-talen i så gott som alla typer av verksamheter tillämpade modellen med målstyrning.
["coachingpsykologi","målstyrning","behaviorism","beteendeterapi","Albert Bandura","självförmåga","feedback","förstärkning","self-efficacy","coaching"]