En typ av användargränssnitt (mötet mellan användare och apparat) som gör det möjligt att i en dator eller mobil arbeta med ikoner, bilder, fönster och andra figurer, i stället för enbart med skrivna kommandon.
Huvudkomponenter i ett grafiskt användargränssnitt
Ikoner: Små bilder eller symboler som representerar filer, program eller kommandon. Genom att klicka på en ikon kan användaren öppna eller köra den tillhörande applikationen eller funktionen.
Fönster: Rektangulära områden på skärmen där information visas och interaktion sker. Fönster kan man i regel flytta, ändra storlek på och minimera eller maximera.
Menyer: Listor med kommandon eller alternativ som användaren kan välja från. Menyer kan vara statiska eller dynamiska och kan placeras i olika delar av gränssnittet, såsom toppmenyer eller kontextmenyer som visas vid högerklick (på Windowsdatorer).
Knappar: Klickbara element som utför en specifik åtgärd när de aktiveras, såsom att skicka ett formulär eller öppna en dialogruta.
Verktygsfält: Rader eller kolumner med ikoner eller knappar som ger snabb åtkomst till vanliga funktioner och verktyg.
Rullningslister: Vertikala eller horisontella lister som tillåter användaren att navigera genom innehåll som inte får plats i ett fönster.
Fördelar med grafiska användargränssnitt
Användarvänlighet: GUI är mer lättbegripliga och lättare att lära sig än textbaserade gränssnitt, eftersom de använder visuella metaforer som många människor känner igen.
Effektivitet: Användare kan slutföra uppgifter snabbare med GUI, eftersom det är lättare att navigera och hitta funktioner.
Minskad inlärningstid: Nya användare kan snabbt förstå, hur de ska använda en applikation utan omfattande träning eller instruktioner.
Exempel på grafiska användargränssnitt
MacOS: Apples operativsystem kom först med GUI med sin
MacIntoshdator 1984, där man kunde hantera arbetet på skärmen ("skrivbordet") genom att
klicka i menyer och knappar, peka på och flytta ikoner.
Windows operativsystem: Microsoft Windows följde snart efter och blev ett av de mest kända exemplen på ett GUI, där användarna arbetar med datorn med hjälp av fönster, ikoner, menyer och knappar.
Linux-distributioner med skrivbordsmiljöer som GNOME eller KDE: Dessa erbjuder liknande GUI-funktionalitet som Windows och MacOS.
Relaterade sökord: användare, användargränssnitt, gränssnitt, operativsystem, teknikpsykologi.
["användargränssnitt","användare","gränssnitt","ikoner","operativsystem","teknikpsykologi","dynamiska"]