

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Gardner, Howard":
Gardner, Howard
[ˌhaʊədˈɡɑːdnə]
Amerikansk psykolog (f 1943), professor i kognitionsforskning och pedagogik vid Harvarduniversitetet sedan 1986.
Gardner är mest känd för sin teori om multipel intelligens (the multiple intelligence theory, MI Theory); vanligen omnämnd i pluralis: teorin om multipla intelligenser (theory of multiple intelligences).
Han betraktas som en av 1900-talets ledande utvecklingspsykologer och pedagoger till följd av sitt stora intresse för en pedagogik med inriktning på kreativitet och estetiska ämnen.
År 1983 gav han ut boken Frames of mind (svensk översättning: "De sju intelligenserna") där han mer utförligt än tidigare presenterade sin ståndpunkt att intelligens inte enbart är förmåga till problemlösning eller logiskt och verbalt tänkande, utan ett antal förmågor (eng: faculties, capacities, skills, powers) som finns i olika konstellationer (eng: combination or blend of skills) på många livsområden alltefter varje områdes krav och inriktning:
- Linguistic intelligence, Verbal-linguistic intelligence. Språklig intelligens (verbal/lingvistisk intelligens) tar sig uttryck i författande, läsning, historieberättande och lösning av korsord.
- Logical-mathematical intelligence. Logisk-matematisk intelligens gäller hur vi hanterar föremål och processer enligt logikens och matematikens lagar.
- Spatial intelligence, Visual-spatial intelligence. Den spatiala intelligensen (visuospatial intelligens) gör att vi kan tänka i bilder och diagram, lägga pussel och konstruera modeller av olika slag.
- Musical intelligence. Musikalisk intelligens är förmågan att skapa och uppleva melodier.
- Bodily-kinesthetic intelligence. I vårt sätt att röra oss och använda våra lemmar använder vi en kroppslig-kinestetisk intelligens.
- Interpersonal intelligence. I vårt sätt att uppfatta andra kan vi urskilja en interpersonell intelligens.
- Intrapersonal intelligence. Det finns också en intelligens i vår förmåga att lära känna oss själva, veta våra styrkor och svagheter, en intrapersonell intelligens.
Efter boken Frames of mind skrev Gardner ytterligare ett antal böcker om sin teori:
- The Mind's New Science,
- To Open Minds,
- The Unschooled Mind,
- Multiple Intelligences: The Theory in Practice,
- Intelligence Reframed,
- Multiple Intelligences: New Horizons,
- Creating Minds,
- Leading Minds.
I dessa skrifter tog han upp ytterligare ett par former av intelligens, den ekologiska och den existentiella - den sistnämnda dock mer hypotetiskt.
- Naturalist intelligence. Förmåga och engagemang för allt mellan arter, på olika arters förmåga till överlevnad och fortplantning i olika miljöer, en ekologisk intelligens, på svenska ofta kallad naturalistisk intelligens.
- Existential intelligence. Förmåga och engagemang att diskutera livets stora frågor, att uppfatta individuellt och kollektivt ansvar för natur, samhälle och kultur, på svenska: existentiell intelligens.
Det har resulterat, som Gardner själv uttryckt det, i totalt 8 1/2 intelligenser, en teori dock ofta hänvisad till de 9 intelligenserna.
Gardner skiljer skarpt mellan informationsbearbetning på dessa områden å ena sidan och å andra sidan sådana egenskaper som: a) kreativitet, b) förmåga att reagera adekvat med känslor och behov och c) karaktär i etisk-moralisk bemärkelse.
Han vill dock inte räkna emotionell intelligens bland sina intelligenser.
De pedagogiska konsekvenserna av hans intelligensteori om undervisning och lärande är flera. I skolan bör man i långt större utsträckning lägga vikt vid andra ämnesområden än de traditionella, ensidigt inriktade som de är på språklig, matematisk, logisk och spatial intelligens. Djupare förståelse ska uppnås genom att eleverna får använda de olika intelligenserna i arbete med ämnesövergripande teman.
Relaterade sökord: differentiell begåvningsanalys, emotionell intelligens, existentiell lärstil, intelligensteori, multimodal intelligensteori, primära mentala abiliteter.
["multipla intelligenser","emotionell intelligens","existentiell lärstil","intelligensteori","differentiell begåvningsanalys","intelligensteori","multimodal intelligensteori","primära mentala abiliteter","visuospatial"]

