Kortord för public relations, beteckning på en verksamhets ansikte utåt, det vill säga dess omvärldsrelationer.
Syftet med PR är att synas i olika positiva sammanhang, att bilda opinion och i vissa ärenden att påverka politiska beslut.
PR som i huvudsak gäller att påverka politiska beslut kallas lobbyism (eng: lobbyism).
PR som utövas i offentlig verksamhet, till exempel statliga institutioner, regioner och kommuner kallas kommunikation eller information och utövarna kommunikatörer eller informatörer.
På engelska görs inte denna skillnad. Communications officers, som också kallas communications specialists eller communications cosultants är (liksom 'kommunikatörer' ofta på svenska) nyare ord för public relations specialists.
Denna förändring i terminologin förklaras av att PR numera i stor utsträckning bygger på digitala medier och kräver annan kompetens och annan utbildning än den som gällt tidigare.
PR-konsult (eng: public relations specialist, campaign manager): PR-strateg, informatör kommunikationskonsult.
PA-konsult (eng: chief of public affairs, director of public affairs,, public affairs specialist): 1. Person som har till huvudsaklig uppgift att påverka politiska ställningstaganden till förmån för den egna verksamheten. Kallas på svenska även Public affairs-konsult, lobbyist. 2. På engelska: Person som sköter PR för en offentlig verksamhet, motsvarande det som vanligen kallas kommunikatör eller informatör. 3. På engelska: person i en verksamhet som på olika sätt verkar i offentligheten och ser till att verksamheten är en aktiv kraft i hela dess omvärld. Det har blivit en funktion och en titel som i allt fler företag ersätter titeln PR specialist. Se nedan under rubriken Terminologi.
Titeln campaign manager används även i svensk text, vanligtvis inom politiken, men den kan även finnas på större marknadsavdelningar och anspelar då på aktiviteter som har fokus på systematisk marknadsföring av visst koncept eller viss produkt.
Informatör, kommunikatör (eng public information officer public relations specialist): Yrkestitlar för personer som svarar för PR, information och kommunikation i offentliga eller privata organisationer med uppgift att hålla en aktiv kontakt med omvärlden, både att ge information och ta emot synpunkter från omvärlden. Kallas även kommunikationskonsult (eng: communications specialist, mass communication specialist (utan 's' i slutet av ordet communication), communications officer) eller informationstjänsteman.
Relaterade sökord: image, image management, marknadsundersökning, propaganda, public affairs, reklam, samskapande, strategisk kommunikation.
Terminologi: Omvälvningar i fråga om media och digitalisering med mera gör att terminologin på området, både på engelska och svenska, är oklar och föränderlig.
PR var ursprungligen en fråga om att sprida information. Numera läggs stor tonvikt vid ömsesidighet i kontakt med omvärlden med tonvikt på alla i samhället som kan betraktas som 'intressenter' (eng: stakeholders) i verksamheten såsom ägare, medarbetare, samverkande organisationer, kunder och andra användare, beslutande organ i stat, regioner och kommuner, professionella organisatioer press och annan media.
["image management","marknadsundersökning","propaganda","reklam","samskapande","image management","strategisk kommunikation","image","public affairs"]