(1712-1778). Svenskt, engelskt och franskt uttal av efternamnet: {roså´}.
Upplysningsfilosof som bröt med upplysningen och inledde den romantiska epoken inom filosofi, psykologi och pedagogik.
Rousseau föddes i Genève, kom 1741 till Paris, blev strax därefter ambassadsekreterare i Venedig men återvände 1745 till Paris där han slöt sig till kretsen av radikala upplysningsfilosofer.
År 1762 publicerades hans skrift Om samhällsfördraget eller statsrättens grunder liksom uppfostringsromanen Émile. Hans fiender och motståndare kunde utan större svårighet få dem förbjudna och tagna i beslag. Rousseau lyckades fly undan myndigheterna och skrev i Schweiz sina berömda Bekännelser, en självbiografi som samtidigt var en framställning av hans livsfilosofi.
Liksom andra upplysningsfilosofer hade Rousseau ambitionen att förklara verkligheten med hjälp av några få allmängiltiga principer, i hans fall naturtillståndet och allmänviljan. Rousseau utgick från människan som hon är i sig själv, av naturen, innan hon hunnit påverkas och förstöras av samhället.
För att återfå naturtillståndet gäller det att inrätta samhället efter allmänviljan, så att människor kan leva enligt sin natur och samtidigt vara förankrade i ett samhälle, styrt av individer i samverkan med alla andra individer i gemensamma beslut som fattas på torgmöten eller genom folkomröstningar. I ett korrumperat samhälle som det dåtida franska, kunde folkets sanna vilja och rätt komma i konflikt både med majoritetsopinioner och enskildas vilja.
Konsekvensen av dessa idéer när det gäller uppfostran är att barn ska utvecklas enligt sin egen inre natur och endast få hjälp och vägledning av de vuxna, en princip som kallas självreglering och som återkom på 1900-talet hos t ex Arnold Gesell (1880-1961), Maria Montessori (1870-1952) och Alexander S. Neill (1883-1973).
Relaterade sökord: avskolning, Gemeinschaft-Gesellschaft, Gesell, Hegel, klimatpsykologi, miljöetik, problembaserat lärande, romantik, självreglering.
["Gemeinschaft-Gesellschaft","Arnold Gesell","självreglering","Maria Montessori","Alexander S. Neill","romantik","Gesell","Hegel","problembaserat lärande","romantiska","livsfilosofi","filosofi","psykologi","pedagogik","principer","klimatpsykologi","avskolning","miljöetik","självreglering"]