Latin: discriminare {uttal: disskrimmina´re} 'skilja'.
Skrivs även: SD och Sd {svenskt uttal: es de´} och S∆ = S-delta (plural på engelska: S-deltas).
Skillnaden mellan dem är att SD och Sd gäller sådana stimuli som väcker en respons som förstärks och alltså upprepas eller ökar i styrka och varaktighet, medan S∆ (S-delta) gäller en stimulus som inte förstärks av eventuell respons och därför försvagas och efter några försök uteblir.
SD är en viss bestämd stimulus som till skillnad från andra liknande stimuli väcker ett visst beteende, medan stimuli av S-deltatypen inte ger upphov till responser.
Om en elev på en stimulus som 8x7 ibland sagt 57 och ibland 56 blir så småningom 57 en S-deltasimulus medan 56 blir en SD-stimulus.
Resultatet av sådant diskriminativt lärande är att det uppstår en stimulusdiskrimination (eng: stimulus discrimination), en inlärd förmåga som gör det möjligt för individen att skilja på sådant hos den själv och i omvärlden som får och sådant som inte får konsekvenser av sådant slag att beteendet förstärks.
Detta beteende kan vara funktionellt genom att gynna överlevnad och/eller fortplantning eller dysfunktionellt genom att inverka störande på dessa. I senare fallet kan man med beteendeterapi eller kognitiv beteendeterapi få människor (och djur) att ändra sitt beteende.
S condition, SD condition, S∆ condition. När individen befinner sig i en situation där det finns stimuli av olika slag sägs individen befinna sig in the S condition elller bara in the S. Om individen reagerar med ett beteende på någon av dessa stimuli och det leder till en konsekvens som gör att beteendet upprepas och kanske allt snabbare, befinner sig individen in the SD condition eller in the SD: stimuli finns att reagera på och om motiverande operationer föreligger så sätts beteendet igång.
Om det däremot saknas stimuli som väcker viss typ av responser – viss typ av beteende – då är individen in the S∆ condition, kortare uttryckt in the S∆: individen kanske prövar visst beteende men det är inga responser som får konsekvenser som förstärker dem och de försvagas allt mer för att ganska snart helt utsläckas.
I hasardspel får människor ständigt nya stimuli och gör ständigt nya försök in the S condition. Skulle det bli vinst vid något enstaka tillfälle, förstärks de responser som gällde ett visst spel eller en viss "turbutik" (genom modellering); individen befinner sig tillfälligtvis in the SD condition. Beteendet vidmakthålls om det skulle förstärkas ytterligare någon gång.
Relaterade sökord: abativ, antecedent, behaviorism, beteendemekanism, förstärkning, heta handen, motiverande operationer, operant betingning, SD, S-delta.
Ordform:
På engelska förekommer även varianten discriminated stimulus, från början troligen som en felskrivning.
["behaviorism","förstärkning","S-delta","abativ","beteendemekanism","operant betingning","beteende","responser","respons","lärande","antecedent","kognitiv beteendeterapi","beteendeterapi","SD","heta handen","motiverande operationer","dysfunktionellt","funktionellt","stimulus"]