

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Schön, Donald":
Schön, Donald
Engelskt uttal: [ˈdɒnəld ʃuːn, ˌdɒnəldˈʃəʊn].
(1930-1997). Amerikansk organisationsteoretiker med inflytande på flera områden, bland annat inom organisationsutveckling, pedagogik och lärandets psykologi.
Han är mest känd för sin bok The reflective practitioner från 1983 och den bok som han skrev tillsammans med Chris Argyris, Organizational learning: A theory of action perspective. Den kom ut första gången 1978 och i en andra upplaga 1996.
Tänkande som en del av praktisk verksamhet
Schön tog starka intryck av den modell för lärande och forskning som introducerades av John Dewey, learning by doing, och av den paradigmteori som formulerades av Thomas Kuhn.
Enligt både Dewey och Kuhn sker förnyelse genom att människor börjar se på sin situation på ett nytt sätt och gör något nytt för att få en djupare insikt.
Om vi alltså vill få ett bättre grepp om den verklighet som vi befinner oss i och om de verksamheter som vi är involverade i, bör vi prova att göra något med dem.
Schön är mest känd för tre begrepp, reflective practice, reflection-in-action (med bindestreck eftersom reflektionen är en del av handlingen) och reflection on action (utan bindestreck, eftersom reflektionen är en handling i sig sjäv i efterhand).
Reflekterande praktik (eng: reflective practice) är det överordnade begreppet. Det är ett sätt att fungera som består i dels att man reflekterar över vad man gör både under själva utförandet av något, "reflektion-i-handling", "reflektion-under-utförandet" (eng: reflection-in-action), dels att man reflekterar efter det man lyckats eller misslyckats med det uppsåt man hade från början, "reflektion över handling" (eng: reflection on action).
Bindestrecken mellan orden i uttrycket 'reflektion-i-handling' anger som ovan nämnts att reflekterandet är en del av handlingen. Tanke och handling går in i varandra enligt den pragmatism som ligger i uttrycket learning by doing.
Schön knöt med denna teori an till teorier om lärandet som vi också finner hos Kurt Lewin, David Kolb och Carl Rogers.
Teknisk rationalitet som hinder för meningsfull praktik
I boken The Reflective Practitioner behandlar Schön de professionellas, det vill säga de universitets- och högskoleutbildades, sätt att utöva sina respektive yrken.
Han visar hur det uppstått en övertro på att man i praktisk verksamhet direkt kan tillämpa vetenskaplig kunskap och teori.
Den överdrivna tilltron till att man rationellt kan lösa alla problem genom att följa regler som baseras på forskningsresultat, har gjort att professionella som ekonomer, psykologer, pedagoger, socionomer, läkare och sjuksköterskor mer eller mindre slaviskt faller in i givna mönster i sitt dagliga arbete. De är låsta av föreställningen att professionalism innebär att tillämpa vad forskare kommit fram till. Det leder till mängder av felbedömningar och felhandlingar.
Enligt Schön är professionalism något helt annat. Det är att med djup och bred kunskap (som ständigt måste kompletteras) om den verklighet som man arbetar i, kunna se det speciella med varje situation och kreativt komma på sätt att hantera den. Det sker genom reflektion-i-handling, på ett experimenterande sätt i det praktiska förfarandet. Det är en fortsättning i yrket av skolans learning-by-doing.
Relaterade sökord: action learning, aktionsforskning, dynamiskt lärande, evidensbaserad praktik, kunskapsstyrning, lärande organisation, omvårdnadsprocess, organisatoriskt lärande, pragmatism, reflekterande praktik, reflektion, tekniskt-rationellt perspektiv, Teori U.
Vanlig stavning av namnet i USA: Donald Schon.
["John Dewey","Thomas Kuhn","tekniskt-rationellt perspektiv","reflektion över handling","reflektion-i-handling","paradigmteori>>paradigm","action learning","aktionsforskning","omvårdnadsprocess","professionellas","Reflekterande praktik","evidensbaserad praktik","Chris Argyris","reflektion","dynamiskt lärande","kunskapsstyrning","David Kolb","Carl Rogers","Kurt Lewin","lärande organisation","organisatoriskt lärande","pragmatism","learning by doing","Teori U","reflekterande praktik"]

