

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Teori U":
Teori U
Theory U [θɪəriˈjuː, i USA även: θɪriˈjuː]
En modell, utvecklad på 1960-talet av de holländska pedagogerna Friedrich Glasl (Fritz Glasl) and Dirk Lemson för användning av icke-medvetna resurser i själslivet, så kallad inre kunskap, modifierad 1980 av dem själva och i början av 2000-talet vidareutvecklad av den amerikanske organisationsteoretikern Otto Scharmer, lärare vid Massachusetts Institute of Technology, MIT, i Boston, USA.
Metoden har fått stor användning då det gäller organisationsutveckling, konflikthantering och konfliktlösning samt radikal förändring av företags och andra verksamheters organisation och arbetssätt.
Enligt U-teorin eller Teori U får vi människor en riktigare och mer nyanserad uppfattning om saker och ting, ifall vi söker oss neråt i psyket till vanligtvis icke-medvetna sätt att uppfatta och tolka en situation och därmed att öppna oss för helt nya lösningar. Med denna berikade uppfattning tar vi oss upp till medvetandets yta igen. Denna så kallade U-process (eng: U-process) eller U-procedur (eng: U-procedure) bildar en U-kurva motsvarande en U-sväng i trafiken.
U-processen består i sin grundmodell av fem steg, i en utvidgad modell av sju steg. Det finns flera utformningar och olika syften. Här återges både den 5-stegs- och den 7-stegsmodell som används av Otto Scharmer:
Scharmers femstegsmodell för en U-resa (U journey)
1. Co-initiating: Build common intent
Det första steget är ett utgångsläge, där ett antal personer samlas och lyssnar aktivt på varandra när de diskuterar hur de uppfattar situationen, personerna och händelserna i den verksamhet som de är involverade i och vad de vill åstadkomma med en förändring.
2. Co-sensing: Observe, observe, observe
Steg 2 är består i att söka se mera objektivt och rent faktamässigt på allt detta och upptäcka nya saker utifrån nya synvinklar.
3. Presencing: Connect to the source of inspiration and common will. Go to the place of silence and allow the inner knowing to emerge
Steg 3 är det djup i ett gemensamt medvetande och omedvetet, som det gäller att bottna i. Deltagarna använder sin inre kunskap (eng: inner knowing), en för dem själva dittills icke-medveten kunskap och förmåga att se allt i ett nytt ljus. Deltagarna släpper helt ("letting go") alla oväsentliga aspekter av sina egna jag och öppnar sig ("letting come") för nya aspekter av sig själva med nya roller i en ny situation. Presencing (presence 'närvaro' + sensing 'uppfattande'), som är nyckelordet i Teori U, står för en absolut närvaro som släpper in i medvetandet nya möjligheter och radikal förändring av det hittillsvarande tillståndet och den hittillsvarande utformningen av verksamheten. Det krävs här ett kraftigt perspektivskifte som öppnar för reframing, alternativseende.
Här vänder nu U-kurvan uppåt mot stabilisering av den vision av förändrad organisation och helt eller delvis nya roller för deltagarna som uppenbarat sig genom presencing.
4. Co-creating: Prototype the new in living examples to explore the future by doing
I steg 4 arbetar deltagarna i en gemenskap kreativ process med konkreta exempel på hur deras vision om den nya utformningen av verksamheten kommer att te sig och experimenterar sig fram till en samsyn som alla känner sig övertygade om. Ordet prototype är som framgår här en verbform med innebörden att forma och formulera en prototyp för eller modell av hur organisationen kommer att se ut. Allt är fortfarande i ett kreativt skede men nu gäller det mer enskildheter än vision och strategi. Det markeras med ordet examples och verbformen doing.
5. Co-evolving: Embody the new in ecosystems that facilitate seeing and acting from the whole
I steg 5 utvecklar deltagarna tillsammans med intressenter på alla nivåer en av prototyperna till ett system som kan fungera tillsammans med delsystem inom organisationen och med system av olika slag i omvärlden.
Scharmers sjustegsmodell för en U-resa (U journey) för ledare
1. Holding the space: Listen to what life calls you to do
Utgångspunkten för ledare som vill fungera enligt Teori U är att lämna fältet (the space) öppet. Det är motsatsen till att först fatta beslut om åtgärder och därefter informera medarbetarna om deras roll i det hela. I stället för att ha möten och konferenser som ger färdiga lösningar, involverar chefen sina medarbetare i problemen och lyssnar på deras sätt att uppleva dem och deras förslag till hantering av dem. Med en allegori kan man formulera denna princip som att inte servera en färdig kaka att fördela och äta upp utan att i stället tala om vad man är ute efter och tillhandahålla några recept och ett antal ingredienser, en ugn och tid och utrymme för tillagningen. Se uppslagsordet open space.
2. Observing: Attend with with our mind wide open
För ledare gäller det I detta steg att lyssna och iaktta utan att bedöma, kritisera och berömma. Se sökorden acceptans och mindfulness.
3. Sensing: Connect with your heart.
Här kommer in en förmåga att ta till sig det man intuitivt känner på sig och kunna lita på denna intuition.
4. Presencing: Connect to the deepest source of your self and will
På denna den djupaste nivån av resan genom U:et kommer det in ett skapande moment. Utan att man vet hur det går till, kommer man på vad man vill göra för att åstadkomma just det som man var ute efter när processen började. Man ser klarare vad som behöver göras och vad som skulle kunna fungera.
5. Crystallizing: Access the power of intention
På resan upp i höger sida av U:et gäller det i första hand för gruppen att engagera sig i den vision som visat sig, hålla fast vid den, entusiasmera sig själva och andra för att arbeta vidare med den.
6. Prototyping: Integrating head, heart and hand
Här gäller det att sätta form på visionen genom att arbeta med den som konstnärer arbetar med idéer som de fått i ögonblick av inspiration. Det som ledaren och gruppen uppfattar med öppet sinne och engagerar sig i med öppet hjärta, tar form i en öppen vilja att göra verklighet av det.
7. Performing: Playing the macro violin
Det räcker inte med en vanlig fiol för ledare som driver stora företag i en föränderlig värld. Enligt Scharmer krävs en makroviolin, vars toner omsluter hela företaget eller verksamheten, inte bara spelar för andra utan också lyssnar på hur musiken låter från alla de hörn dit ljudet når.
Sammanfattning
Teori U är en modell för hur man som ledare eller medarbetare kan engagera sig i ett företags verksamhet och förändringar. Den gäller både högsta ledningen och personal på alla nivåer att bearbeta vad de upplever och känner på ett omedvetet plan. Först därigenom kan de bli uppmärksamma på idéer som dyker upp spontant som förslag till hur arbetsuppgifter ska organiseras och hanteras samt hur förändringar i strategi och metoder ska genomföras.
Relaterade sökord: coaching, flow, förändring, förändringsledning, Tim Gallwey, inre kunskap, intuition, magkänsla, organisationsutveckling, organisatoriskt lärande, perspektiv, presencing, Donald Schön, tyst kunskap.
["coaching","organisatoriskt lärande","acceptans","mindfulness","förändringsledning","förändring","flow","Tim Gallwey","inre kunskap","Donald Schön","tyst kunskap","prototype","prototyp","open space","intuition","magkänsla","modell","organisationsutveckling","konflikthantering och konfliktlösning","reframing","alternativseende","perspektiv","presencing",""]

