Det engelska namnet (en sammandragning av therapy och play) används oöversatt på svenska.
Theraplay Institute skrivs på svenska Theraplayinstitutet (även: Theraplay Institutet).
Bakgrund
Behandlingsmetoden Theraplay utvecklades i Chicago i USA på 1960-talet som ett led i det sociala reformprogram som gick under namnet Head Start, där syftet var att kompensera barn för brister i intellektuell utveckling under förskoleåren. Metoden tog form i nära anslutning till Marschak Interaction Method.
Det var chefspsykologen i Chicago Head Start Program, Ann Jernberg, som tog initiativ till denna nya form av stöd och hjälp till barn som annars skulle ha fått behandling vid kliniker för barnpsykoterapi. Där var resurserna var helt otillräckliga i och med att så många barn identifierades som eftersatta i sin utveckling rent socialt och psykologiskt.
Theraplay kompletterade dåtida skolinriktade program genom att lägga tonvikten vid relationer och känslor. Personal som utbildades för denna terapiform valdes ut och tränades med tanke på att kunna skapa en lustfylld och kontaktskapande atmosfär under sessionerna (på cirka 30-40 minuter).
Theraplay Institute i Chicago öppnades 1971, sedan metoden visat sig framgångsrik.
Kurser i Theraplay har sedan slutet av 1900-talet getts i flera länder, i Sverige årligen sedan 2004.
Theraplay som terapeutisk metod
Termen anspelar på ordet lekterapi (eng: play therapy) men själva terapiformen har en helt annan karaktär. Det rör sig om familje- eller gruppterapi med inriktning på engagemang, utmaning, omsorg och struktur.
För terapeuterna gäller det att få de barn och vuxna som deltar individuellt, familjevis eller i grupp att uppleva en lekfull, varm och öppenhjärtig relation till varandra och till terapeuterna. Det gäller att reparera skador som skett i de tidiga årens anknytning till vuxna. Barn deltar tillsammans med en eller båda föräldrarna, med fosterföräldrar, barnhemspersonal eller andra som har vårdnaden om dem.
Behandlingsformen är huvudsakligen icke-verbal. Barn och vuxna uppskattas för dem de är och inte efter vad de kan och vet.
En lustfylld och lekfull atmosfär möjliggör för deltagare i terapin att utveckla förmågan att fungera i samspel med dem som de dagligen umgås med. Många utvecklas socialt, emotionellt och intellektuellt på ett sätt som de annars inte skulle fått tillfälle till.
Relaterade sökord: dialektisk beteendeterapi, emotionsreglering, emotionsregleringsterapi, MIM, relationism, överföring.
["emotionsregleringsterapi","anknytning","Marschak Interaction Method","MIM","emotionsregleringsterapi","emotionsreglering","relationell psykoterapi","överföring","dialektisk beteendeterapi",",MIM","relationism","överföring"]