Modell utformad på 1980-talet i det svenska försvaret efter amerikansk förebild (LMDC, Leadership and Management Development Course) för träning av militär personal i att samverka i grupper och team. UGL är sedan 1981 ett obligatoriskt inslag i utbildandet av officerare inom det svenska försvaret. Kursen har även kommit att ingår i Polisens grundutbildning. Modellen används numera inom både privat näringsliv och offentlig förvaltning. Den är Sveriges mest utbredda ledarskapsutbildning med cirka 4000 kursdeltagare per år inom den civila sektorn.
UGL genomförs sammanhängande under fem dagar i internatform. Antalet deltagare i en kurs får inte vara mindre än 8 och inte mer än 12. Deltagarna får inte känna varandra i förväg. Kurserna genomförs med två särskilt utbildade och av Försvarshögskolan certifierade handledare.
Modellen byggde ursprungligen på gruppdynamisk psykologi, främst FIRO-teorin, och på en experientiell teori om lärandet enligt Kolbs inlärningsteori och har i allmänhet följande syften: att kunna
- förstå känslors inverkan på såväl individ- som gruppnivå
- kunna ta och ge utvecklande feedback
förstå hur värderingar påverkar relationer och ledarskap
kunna urskilja olika stadier i en grupps utveckling och det egna förhållningssättets förändringar i denna process
urskilja olika faser i en grupps utveckling och se individernas roll i den processen
förstå att det finns behov av olika ledarstilar.
Under 2007 utprovades en modifierad form av UGL med ett delvis nytt kursmaterial som går under beteckningen UGL 2008. Man bytte ut Will Schutz FIRO-teori mot Susan Wheelans IMGD-teori som grund för utbildningen. Man använder dock fortfarande Schutz teori om hur människors behov av tillhörighet, kontroll och öppenhet inverkar på gruppens sätt att fungera, dess dynamik.Tyngdpunkten flyttades i genomförandet från handledarna till gruppen. Utbildningen avpassades i takt med de förändringar i gruppen som sker enligt Wheelans IMGD-modell (Integrated Model of Group Development) för grupputveckling. Vissa element från kognitiv psykologi som Aaron Becks teori om scheman, grundantaganden och automatiska tankar kommer också in i analyser av gruppmedlemmarnas sätt att fungera tillsammans.
UGL 2008 kom i en ny version 2010 som var då kvalitetssäkrad genom vetenskaplig granskning av professorn i klinisk psykologi vid Karolinska Institutet i Stockholm, Christer Sandahl.
År 2012 kom ytterligare en ny version av kursmaterialet. Den omnämns som "version 12" (efter årtalet). Man knöt nu an till nya teorier om grupprocesser, gruppdynamik och kommunikation.
Ledarskap och medarbetarskap handlar om relationer och utbildningen syftar till att ge verktyg för reflektion om hur ledare och medarbetare påverkas av och påverkar varandra i dagliga arbetssituationer. Framställningen i manualen av handledarnas roll har förändrats på det sättet att deltagarna ska ta ett större ansvar för sitt eget och gruppens lärande än vad som gällde i tidigare versioner av materialet.
Relaterade sökord: FUGL, gruppdynamik, HUGL, grupputveckling, teambuilding.
["FIRO-teorin","HUGL","Susan Wheelans","UCL","FUGL","teambuilding","feedback","gruppdynamisk","gruppdynamik","dynamik","manualen","experientiell","Kolbs inlärningsteori","FIRO-teorin","modell","Susan Wheelan","kognitiv psykologi","scheman","grundantaganden","automatiska tankar","Aaron Beck","Systems-Centered Training"]