1. Med datorteknik åstadkommen situation eller aktivitet som i allt väsentligt är trogen den verklighet som efterliknas, en alternativ verklighet som mer eller mindre korrekt återspeglar delar av den egentliga, levda verkligheten.
2. Skenbar, fiktiv; datorsimulerad: en virtuell verklighet. Virtuell verklighet är datorsimulerad verklighet som ger en annorlunda bild av verkligheten som i ett datorspel..
VR används som akronym även i svensk text.
VR-skola (eng: VR school, virtual reality school): Skola där man använder virtuell verklighet för att undelätta lärandet för eleverna (eng: VR education).
Relaterade sökord: arbetsyta, ChatGPT, blandad verklighet, digitalisering, postsanningens tid, utvidgad verklighet, virtuell.
Terminologi:
Virtuell verklighet är en form av utvidgad verklighet. Mer information om hur blandad verklighet förhåller sig till de olika formerna av datorskapad eller datorkompletterad förhåller sig till utvidgad verklighet finns i artikeln i detta lexikon om 'immersion'.
Historisk bakgrund:
Uttrycket 'virtuell verklighet' populariserades 1985 av den amerikanske datorforskaren och kompositören med mera, Jaron Lanier [ˈdʒærən ˈleɪnjə] (f 1960), tillsammans med Thomas Zimmermann (f 1957), grundade företaget VPL Research som sålde hjälmar och handskar som åstadkom virtuell verklighet. Hans företag hade en viktig roll i den teknikutveckling för VR (eng: development of virtual reality technologies), som skedde på 1980-talet.
Men det var inte Zimmerman som hittade på termen Virtual Reality, och inte heller den ursprungliga tekniken. År 1969 startade datakonstnären (eng: computer artist) Myron Krueger [maɪəɹən ˈkruːɡər] (f 1942) vid University of Wisconsin ett antal projekt om mänsklig kreativitet i virtuella miljöer som han kallade virtuell verklighet (eng: virtual reality).
Boken Virtual reality 1991 av den amerikanske författaren och journalisten Howard Rheingold (f 1947) spred spred allmän kännedom om olika tekniska möjligheter för mind amplifying.(sinnesförstärkning, utvidgning av det mänskliga psyket).
Många forskare i databranschen upplever den skapade datavärlden, den virtuella världen, the virtual world som mer verklig än den verklighet som de flesta människor uppfattar som verklighet, den levda verkligheten. Mer om detta finns i artikeln i detta lexikon om 'simulationsteorin'
Etymologi:
Medeltidslatin: virtualis {uttal: virrtua´liss} med kraft att skapa något; av vir 'man', 'manna'kraft'. Den virtuella världen är en verklighet som har en skapande kraft.
'Virtuell' har också betydelsen att finnas till sitt väsen utan att finnas fysiskt närvarande, en betydelse som ordet fick på 1400-talet och som sedan slutet av 1960-talet kommit att tillämpas på den alternativa verklighet som vi befinner oss i, när vi använder datorn, mest påtagligt i form av digitala möten och konferenser och i olika former av utvidgad verklighet.Att finnas till sitt väsen uppfattades som mer verkligt än att vara till som något tillfälligt, tingligt.
["ChatGPT","postsanningens tid","virtuell","Blandad verklighet","blandad verklighet","förstärkt verklighet","utvidgad verklighet","immersion","simulationsteorin","digitalisering","arbetsyta"]