Psykologiskt instrument för bedömning av den sociala utvecklingsnivån hos barn och hos vuxna med utvecklingsstörning. Denna första skalan, Vineland Social Maturity Scale, utvecklades av den amerikanske psykologen Edgar Doll (Edgar A. Doll) (1889-1968). Den utgavs 1935 i sin första version.
Den första svenska versionen var en översättning av 1953 års upplaga.
År 1984 kom ett nytt bedömningsinstrument från Vineland Training School, nämligen Vineland Adaptive Behavior Scale eller Vineland Adaptive Behavior Scales, vanligen plural eftersom det är flera delskalor i en uppsättning av bedömningsformulär. En av upphovsmännen är Eugene Edgar Doll (Eugene E. Doll), son till Edgar A. Doll.
Den första skalan utökades med en Expanded Form med ett tillägg av 280 frågor till de ursprungliga 297, vilket gör det möjligt för lärare och psykologer att få ett tillförlitligt underlag för rekommendation om specialundervisning eller liknande för barn och tonåringar som blir bedömda.
För lärare finns en tredje form med endast 244 frågor som fokuserar på elevernas klassrumsbeteende. Fem aspekter av beteendet är föremål för bedömning i dessa skalor:
Kommunikation (eng: Communication), Färdigheter i det dagliga livet (eng: Daily Living Skills), Socialisation (eng: Socialization), Motoriska färdigheter (eng: Motor Skills), Missanpassningsbeteenden (eng: Maladaptive Behavior).
År 2021 lanserades en tredje version, Vineland-3: Vineland Adaptive Behavior Scales. Finns även på svenska med skandinaviska normer för åldersintervallet 3–26 år.