Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "Vrooms förväntansteori":
Vrooms förväntansteori
expectancy theory [ɪkˈspektənsi ˈθɪəri, USA-uttal även: ~ ˈθɪri], Vroom's expectancy theory [vruːmz ~ ~]
Teori om mänskligt beslutsfattande framställd 1964 av Victor Vroom (Victor H. Vroom, f 1932 i Montreal, Kanada), fram till 2011 professor i företagsledning och organisationsteori vid Yale School of Management i USA.
Teorin är tänkt som ett stöd för chefer som vill förstå hur underställda chefer och personal fungerar i relation till såväl de visioner, mål, strategier och organisationsmodeller som väljs i ett företag, när de sätter dem i relation till egna privata mål med sin anställning.
Vad är det som gör att individer och arbetslag engagerar sig eller inte engagerar sig i de arbetsuppgifter som de har fått? Det är den frågan som förväntansteorin är ett försök att ge svar på.
Teorin säger att medarbetare gör en insats ("instrumentalitet") efter hur värdefulla målen är enligt deras uppfattning ("valens") och hur starkt de väntar sig att målen verkligen nås ("expektans").
I Vrooms teori handlar det om mål som är angelägna för medarbetarna själva i form av lön, erkännande, lärande, karriärmöjligheter, självtillit med mera. Det gäller för företagsledningen att få företagets mål uppnådda genom att medarbetarna känner att deras egna mål och syften tillgodoses.
Det är alltså en teori om vilken betydelse det har att företagsledning och arbetsledare lever sig in i hur medarbetarna ställer sig egna mål och förväntar sig att dessa kan uppnås genom den arbetsinsats som krävs för att nå dem. Teorin räknas ur den synpunkten som fenomenologisk.
Som sådan går den ut på att man kan förstå och påverka människors motivation om man beaktar följande tre faktorer:
- V, valence (valens, värde: grad av attraktion eller aversion som individen känner till en viss händelse, handling, person, belöning för fullgjort arbete med mera),
- E, expectancy (förväntan: styrka i tron att viss handling eller ansträngning kommer att leda till visst mål, det vill säga förväntan om att viss handling kommer att ge resultat eller belöning),
- I, instrumentality (i hur hög grad arbetsprestationen leder till förväntade mål eller belöningar – instrumentalitet som relation mellan ansträngning och måluppfyllelse, enligt den anställdes bedömning).
Enligt Vroom står motivationen att åta sig en arbetsuppgift i relation till hur viktigt man upplever att målet eller syftet är (för en själv), förväntan om att kunna nå det med de medel som kan eller får användas. Det går därför att beräkna grad av medarbetares motivation med formeln VxExI (valens gånger förväntan gånger ansträngning). Om någon av dessa faktorer är 0, blir produkten 0.
Om man är tveksam till medlen i något avseende minskar motivationen, likaså om man ifrågasätter vikten av att nå det uppställda målet eller att man tvivlar på att målet verkligen kommer att uppnås under givna förutsättningar.
Vrooms teori är i motsats till exempelvis Herzbergs tvåfaktorteori en fenomenologisk modell (kognitiv modell) på det sättet att nämnda variabler ska ses som subjektiva upplevelser och uppfattningar hos varje enskild individ.
För chefer gäller det att försöka bedöma om uppställda mål kan upplevas ("förväntas") värdefulla att nå för berörd personal, om det kan finnas en förväntan hos dem på att kunna nå målen samt om de tror att planerade sätt att nå målen är realistiska.
Relaterade sökord: förväntan, ledarskap, motivation, organisationsteori, yttre motivation.
Kallas på svenska även: Vrooms förväntningsteori. Ordformen 'förväntan' uppfattas som den riktiga i detta sammanhang.
Kallas på engelska även: Vroom expectancy theory, Vroom expectancy motivation theory, Vroom's expectancy theory of motivation.
["variabler","förväntan","fenomenologisk","ledarskap","organisationsteori","yttre motivation","motivation","Herzbergs tvåfaktorteori"]