(1947-2007). Laura var i sin ungdom på 1960- och 1970-talen starkt engagerad i den tidens humanitära och filantropiska rörelser. Hon tog efter arbete i fredskåren en examen i företagsekonomi vid University of Maryland.
Efter att ha gått på en föreläsning om coaching vid detta universitet, där hon råkade sammanträffa med en av upphovsmännen till nutida coaching, Tim Gallwey, bestämde hon sig för att ägna sitt liv åt coaching, i första hand personlig coaching.
År 1988 deltog hon i en veckoslutskurs arrangerad av Thomas Leonard om vad han då kallade livsplanering och beslöt sig för att starta en egen verksamhet med fokus på det som hon i stället kallade livscoaching. Hon blev därmed en av de första som gjorde livscoaching till en särskild gren av coaching. Denna inriktning gjorde att hon mer knöt an till den personlighetsteori som utformats av Carl Rogers än till den tuffa stil som hon och Leonard stiftat bekantskap med på Erhard Seminars Training-mötena och hos efterföljaren till dessa: Erhard's Landmark Forum.
År 1992 var hon med om att grunda Coaches Training Institute (CTI) som spelat och spelar stor roll i utformningen av coachutbildning världen över. År 1993 var hon en av grundarna till en organisation som 1995 utvecklades till Professional and Personal Coaches Association (PPCA) som 1997 gick upp i International Coach Federation (ICF).
Under flera år hade hon ett nära samarbete med organisationskonsulten Henry Kimsey-House som från mitten av 1990-talet övergick till att bli hennes kompanjon. Tillsammans med dennes fru Karen startade de en coachingverksamhet som de kallade The Bigger Game, alluderande på Tim Gallweys berömda uttryck The Inner Game. De lanserade samtidigt ett koncept för coaching som går under beteckningen co-active coaching. Denna typ av coaching är ett registrerat varumärke, som fortfarande har stor genomslagskraft i coachingvärlden och är nära förknippat med The Coaches Training Institute.
Termen co-active (samverkande) anspelar på det centrala i den metodik som infördes i coaching av Tim Gallwey med coach och anlitare som två parter i engagerat samarbete, där anlitaren sätter agendan och tar ansvar för sin egen utveckling. Det är en stark betoning på anlitarens autonomi, kreativitet, nyfikenhet och egna lärande. Grundstenen i metoden är aktivt lyssnande från coachens sida.
["Tim Gallwey","Thomas Leonard","Erhard Seminars Training","Carl Rogers","lyssnande","International Coach Federation","personlig coaching","coaching","livscoaching"]