1. Typ av administration av en organisation där alla beslut fattas enligt givna regler och föreskrifter utan hänsyn till speciella omständigheter eller konsekvenser.
2. Tjänstemän eller ämbetsmän som är anställda i en byråkratiskt fungerande organisation.
Under 1970- och 80-talen har de flesta företag och offentliga förvaltningar sökt finna andra former för administration än den klassiska byråkratiska. Det har skett genom införande av så kallad målstyrning eller resultatstyrning (ofta i kombination: mål- och resultatstyrning) och genom långtgående decentralisering av beslutsfattandet. Dessa strävanden kompletteras på 2020-talet med övergång till så kallad tillitsbaserad styrning och ledning, speciellt i verksamheter där de anställda utformar sitt arbete i nära aktiv samverkan med kunder, patienter, studenter och så vidare.
3. Överdriven styrning med regler, redovisningar och kontroller. Med hjälp av IT har tendensen till mätningar och kontroller kraftigt ökat den administrativa bördan i många verksamheter, bland annat i statliga, regionala och kommunala. Det har uppstått vad man på engelska kallar New Weberian State – med anspelning på den tyske sociologen Max Webers (1864-1920) teori om den byråkrati som på hans tid kom att dominera i industrialiserade länder.
Relaterade sökord: dogmatism, kunskapsstyrning, management, managerial leadership, New Public Management, organisationsteori, osäkerhetsundvikande, regelstyrning, vattenfallsmodellen, Max Weber.
Terminologi:
Ordet byråkrati används vanligen i nedsättande betydelse om onödigt krångel med användning av lagparagrafer och ett stort antal föreskrifter och föreskrivna rutiner.
Webers teori om byråkratisk företagsledning kallas även 'Webers teori om opersonlig företagsledning' (eng: Weber's theory of impersonal management.
Ordformer:
Person: byråkrat (eng: bureaucrat, plural: bureaucrats).
Adjektiv: byråkratisk (eng: bureaucratic).
Adlverb: byråkratiskt (eng: bureaucratically).
På engelska även bureaucratie.
Etymologi:
Franska: bureau {uttal: byrrå¨}, ett ord från 1700-talet. Det kom att användas om pulpeter med lådor och överst en plan yta att skriva på, klädd med ylletyg, (latin: burra).
Franska: -cratie {uttal: kratti´}, av det grekiska ordet -κρατία {uttal: kratti´a} 'styrning'.
Ordet byråkrati skapades i Frankrike av ekonomen Jacques Claude Marie Vincent de Gournay {uttal: dögorrnä´} (1712-1759), en av företrädarna för den fysiokratiska riktningen i ekonomisk teori. De hävdade att värde skapas vid odling och framställning av produkter, inte genom handel med dem (på handelskontoren).
["dogmatism","Max Weber","organisationsteori","osäkerhetsundvikande","New Public Management","kunskapsstyrning","managerial leadership","regionala","management","tillitsbaserad styrning och ledning","vattenfallsmodellen","regelstyrning"]