1. Metod som används för undersökning eller studium av ett "fall", dvs en person, en situation, en händelse osv. Se fallmetod.
2. Casemetodik. Speciell variant av praktikfallsmetod. Pedagogisk metod för att träna praktisk förmåga att klara konkreta situationer speciellt inom medicin, ekonomi, juridik, psykologi och statskunskap. Metoden har sitt ursprung i Harvard Case Method som började utvecklas på 1910-talet vid handelshögskolan vid Harvarduniversitetet i USA.
I casemetodik är det vanligen läraren som fungerar som ordförande och låter deltagarna (eleverna, studenterna) själva svara för analys av den presenterade situationen genom diskussion sinsemellan. För att ge full kraft åt diskussionen placeras deltagarna så att de sitter vända mot varandra, till exempel i U-form, och inte enbart mot läraren som i en föreläsningssal. Casemetodiken kan därigenom bli ett sätt för elever och studenter att träna sig att:
- analysera komplexa situationer,
- argumentera sakligt och kraftfullt,
- leva sig in i andras sätt att uppleva och uppfatta,
- tolerera alternativa sätt att tolka en situation och att agera i den.
Fallen läses i regel in på förhand och blir föremål för diskussion bland eleverna eller studenterna i smågrupper innan de tas upp i helgrupp. Fallbeskrivningarna kan därför göras ganska omfattande, så att deltagarna får tillfälle att träna upp sin förmåga att analysera en mer eller mindre omfattande text. Den kan vara på flera sidor och t ex innehålla material som bilder, tabeller och sammanträdesprotokoll. Det är klassens eller studentgruppens uppgift att sätta sig i problembärarnas ställe och i deras roll komma fram till förslag om hur problemen ska hanteras.
De praktikfall som används är tagna direkt ur verkligheten. Det gäller för läraren som står inför 20–30 elever eller 50–60 studenter att träna dem att se strukturen i en situation, inte att själv analysera den. I diskussionen som ska domineras av eleverna eller studenterna gäller det för läraren att tänka sig in i hur olika elever eller studenter upplever orsakssammanhangen och bedöma värdet av olika alternativa åtgärder. Läraren är i princip endast ordförande men ska ställa frågor som stimulerar till reflektion. Han eller hon ser till att eleverna eller studenterna får tillfälle att ta i beaktande etiska och rättsliga aspekter, ekonomiska, psykologiska och sociologiska teorier osv.
Relaterade sökord: EPA, fallbaserat resonerande, fallmetod, fallstudie, idiografisk, open space, presencing, praktikerkunskap, praktikfall, problembaserat lärande, problemorienterat lärande, psykobiografi, teori och praktik, Teori U, vetenskap och konst.
["fallmetod","presencing","open space","sociologiska","Teori U","problemorienterat lärande","fallstudie","idiografisk","praktikfall","problembaserat lärande","psykobiografi","fallbaserat resonerande","praktikerkunskap","etiska","teori och praktik","vetenskap och konst"]