Vanlig engelskspråkig term för "att lära sig uppfatta kausalitet". Det översätts ibland med "kausal inlärning" eller "kausalt lärande", uttryck som dock har en annan betydelse än den engelskspråkiga termen.
Causal learning är en fråga om hur vi människor lär oss förstå orsak-verkan-samband. I kognitiv utvecklingspsykologi (som utgår från den forskning som den schweiziske psykologen och filosofen Jean Piaget bedrev kring mitten av 1900-talet) är den fråga om hur barn och ungdomar efterhand utformar kognitiva strukturer för att kunna förstå orsakssammanhang, i denna forskning enligt ett naturvetenskapligt sätt att se på vad kausalitet är.
Mycket beror på hur man uppfattar det abstrakta begreppet kausalitet.
Enligt det naturvetenskapliga tänkandet (som företräddes redan av de grekiska naturforskarna på 500- och 400-talen f Kr och av läkekonstens fader Hippokrates) föreligger kausalitet när en förändring kan förklaras med begrepp som volym, antal, vikt och kända naturkrafter som gravitation, strålning med mera.
Enligt ett vardagligt sätt att uppfatta kausalitet och i stora delar av psykologi och sociologin är i stället fråga om en tankestruktur som ser ut ungefär så här: om inte det eller det hade varit eller inträffat skulle inte det eller det finnas eller kunna inträffa.
Både i naturvetenskaperna och i psykologin och samhällsvetenskaperna kompliceras kausalitetsbegreppet av slumpbegreppet: att t ex ett beteende hos en individ eller i en grupp eller en opinionsförändring i en viss befolkningsgrupp sker med viss sannolikhet om det eller det inträffar eller görs.
Hur barn, tonåringar och vuxna lär sig (genom causal learning) att förstå orsaksförklaringar (eng: causal explanations), orsakssamband (eng: causal relations, causal connections), att fälla omdömen av kausal natur (eng: causal judgments) och att tillämpa ett orsak-verkan-tänkande i sina resonemang (eng: causal reasoning) är en viktig fråga i psykologisk forskning. Olika forskare utgår från olika teoretiska referensramar inom behaviorism (modellinlärning, operant lärande och så vidare), associationism (konstanta samband), konnektionism (kopplingar man iakttar), genetisk strukturalism med flera.
Relaterade sökord: galileisk kausalitet, genetisk strukturalism, kausalitet.
["galileisk kausalitet","genetisk strukturalism","kausalitet","teoretiska referensramar","associationism","konnektionism"]