Ett fenomen som man kan iaktta i folksamlingar av typen cocktailpartyn där olika smågrupper för samtal i närheten av varandra. Inom varje grupp riktar man automatiskt uppmärksamheten endast mot det samtal som förs i gruppen och lyckas utestänga det som sägs i angränsande grupper till dess man plötsligt hör ett ord eller namn som riktar uppmärksamheten mot det håll som ordet eller namnet kom ifrån.
Termen lanserades 1953 av den brittiske telekommunikationsingenjören Colin Cherry (1914-1979). Han formulerader vad han kallade coktail party-problemet (eng: the cocktail party problem) på följande sätt: "Hur kommer det sig att vi uppfattar vad en viss person säger, när andra pratar samtidigt?"
Femtio års forskning som gjorts i försök att förklara detta fenomen visar att det är mer komplicerat än man skulle kunna tro när någon säger att det helt enkelt är en fråga om selektiv uppmärksamhet. Redan den förklaringen lämnar många frågor obesvarade.
Rent akustiska fenomen spelar in, psykologiska som dikotiskt lyssnande och "masking" (att en del intryck maskeras av andra som släpps fram som medvetna).
Allt detta ger en viss men inte hela förklaringen till att våra hjärnor kan åstadkomma en hörselanalys (eng: auditory scene analysis) av den samlade uppsättningen av ljudstimuli.
Både tidigare och senare forskning visar att sådana strukturer och processer i hjärnan som svarar för känsloreaktioner, behov, avsikt, inriktning och liknande på ett ännu outforskat sätt har en avgörande betydelse för vilka stimuli i omvärlden som fångas in i uppmärksamhetens fokus och på det sättet också får oss att reagera på dem.
Relaterade sökord: akustik, perception, randmedvetande, selektiv uppmärksamhet, uppmärksamhet.
Förväxlingsbar term:
Cocktaileffekt (eng: cocktail effect). Hälsofarlig samverkan i kroppen av kemiska ämnen.
["selektiv uppmärksamhet","perception","uppmärksamheten","randmedvetande","uppmärksamhet","dikotiskt lyssnande","analys","akustik","stimuli"]