Samtal. Motsatsen till monolog, i vilken endast en talar och andra lyssnar (så kallad envägskommunikation).
I gestaltterapi för patienterna dialog med sin egen kropp eller den egna personen, med frånvarande släktingar, vänner eller arbetskamrater.
I Platons dialoger finns både argumenterande samtal och längre utredande framställningar.
Dialogisk metod (eng: dialogical method) är en metod i utbildning och fortbildning, psykoterapi och allmänt kunskapssökande som består i att två eller flera parter engagerar sig i ett gemensamt tankeutbyte i syfte att berika och modifiera egna och andras uppfattningar och värderingar i en viss fråga. Det uppstår då var man kallar ett dialogiskt lärande (eng: dialogic learning). En speciell variant är Freires dialogpedagogik, som beskrivs här nedan.
Dialogism (eng: dialogism) är inriktningen på att utveckla kunskap, värderingar, attityder, förståelse och insikt genom systematiskt upplagda och genomförda samtal.
Dialogiskhet 1. (eng: dialogicality): att ha formen av eller fungera dialog, växelverkan. 2, (eng: dialogicity): a. ett mentalt tillstånd (till exempel under meditation), då allt i tillvaron inklusive det egna självet uppgår i en enhet, en unio mystica, b. det bestående sambandet mellan en text och alla andra texter och det allmänmänskligt sociala.
Dialogpedagogik (eng: dialogue based educational approach): Ett begrepp hos den brasilianske pedagogen Paulo Freire (1921-1997) med vilket han framhåller den radikala skillnaden mellan bankmetoden (eng: the banking method), förmedlingspedagogiken, och ett lärande som består i att lärare i dialog med de lärande låter ny kunskap och nya insikter växa fram i samtal mellan dem som likställda parter. Bankmetoden är en pedagogik som består i att lärare sätter in delar av sitt vetande i elevers eller studenters medvetanden och sedan hämtar ut dem igen vid tentamen och examen. Läraren är subjekt, eleverna objekt för undervisning. I dialogpedagogiken är elever och lärare subjekt och ämnet som diskuteras objekt.
Freires huvudarbete Pedagogik för förtryckta skrevs och kom ut åren kring 1970, då den allmänna kulturkrisen tog sig uttryck i jämlikhets- och jämställdhetskrav, studentrevolter och alternativa livs- och tankemönster. Den hade en grund i den filosofi som framställdes i början av 1800-talet av den tyske filosofen Friedrich Hegel och av Marx och Engels i deras filosofiska skrifter. Frigörelse och medvetandegörande var nyckelord i dialogpedagogiken. I den svenska förskolereformen på 1970-talet ingick att dialogpedagogik skulle tillämpas men visade sig inte vara helt tillämplig i det sammanhanget.
Relaterade sökord: coaching och mentorskap, dialektik, existentiell isolering, gestaltcoaching, hermeneutik, inre teater, insiktsdialog, kommunikativ handling, kommunikativ kompetens, motiverande samtal, möte, sokratisk fråga, tomma stolen, voice dialog.
Ordformer:
Plural: dialoger (eng: dialogues; i USA: dialog, plural: dialogs).
Adjektiv: dialogisk (eng: dialogic, dialogical).
USA-stavning även: dialog.
Etymologi:
Grekiska: διάλογος {uttal: dia´låggåss} 'samtal', 'framställning'; διά 'genom' + λόγος 'framställning', 'tal'.
["gestaltterapi","sokratisk fråga","insiktsdialog","gestaltcoaching","existentiell isolering","unio mystica","möte","hermeneutik","motiverande samtal","coaching och mentorskap","tomma stolen","dialektik","voice dialog","inre teater","Martin Buber","kommunikativ handling","kommunikativ kompetens"]