Flexibelt och öppet lärande
Icke-styrt lärande. Flexibelt lärande. Lärande som sker genom att de lärande spontant söker information, erfarenheter, upplevelser och så vidare, enskilt eller i samverkan, så att de bildar sig egna uppfattningar om de fenomen eller det område som är föremål för lärandet.
Mer om detta finns under sökord som casemetod, dynamiskt minne, learning by doing, open space, öppet lärande.
Motsatsen är statiskt lärande (eng: static learning) eller standardiserat lärande (eng: standardized learning) som består i inlärning av stoff eller färdigheter som föreskrivs i kursplaner och systematiserat i läroböcker och kursböcker.
Det dynamiska lärandet är kopplat till behov, känslor, intressen, motsägelser, motsättningar och annat som ger kraft åt nyfikenheten. Det är en inre motivation som driver lärandet.
Dynamiskt lärande i allmän pedagogik
Dynamiskt lärande är en del av den pedagogik som länge funnits i form av grupparbete, projekt- och temaarbete, problembaserat lärande, coaching och mentorskap och går där även under beteckningar som "flexibelt lärande" och "öppet lärande". Man försöker åstadkomma ett djupinriktat lärande genom förklaringar som alla förstår, praktiska övningar, åskådliga exempel, delvis självstyrt lärande, rikligt med tillämpningsövningar och nära kontakt med omvärlden utanför skolans dörrar.
Dynamisk pedagogik i socialpedagogiken
Dynamiskt lärande är en självklarhet i det som kallas "dynamisk pedagogik "(eng: dynamic education, dynamic pedagogy, dynamic pedagogics) i utbildningar för yrkesverksamhet på sociala institutioner och i andra sammanhang där det gäller att välja en pedagogik som fungerar för elever med sociala problem, så kallad socialpedagogik (eng: sociopedagogics).
Dynamiskt lärande i pedagogik för e-lärande
Termen har fått en speciell innebörd genom att den tillämpas på distansutbildningar, som länge tillämpade samma pedagogik som i traditionell klassrumsundervisning med fasta kursplaner, övningar och provuppgifter. Att ersätta denna pedagogik med dynamiskt lärande framställs ofta som ett paradigmskifte i datorstött lärande.
Mer information om dynamiskt lärande tillämpat på e-lärande (elektroniskt lärande, eng: e-learning) finns i artikeln om e-lärande i detta exikon.
Relaterade sökord: avskolning, coaching, dynamiskt minne, hyptertext, Tim Gallwey, Kolbs inlärningsteori, kunskap, nomadologi, open space-konferens, Teori U, öppet lärande.
Ordformer: de engelskspråkiga termerna learner-centred (USA-stavning: learner-centered) och learner-centric (learner centric) motsvaras på svenska av termer som elevcentrerad och studentcentrerad.
["pedagogik","djupinriktat lärande","flexibelt lärande","kunskap","Teori U","paradigmskifte","casemetod","öppet lärande","dynamiskt minne","e-lärande","open space-konferens","open space","elevcentrerad","öppet lärande","learning by doing","problembaserat lärande","nomadologi","avskolning","hyptertext","inre motivation","coaching","Tim Gallwey","öppet lärande","coaching","mentorskap","kompetens","Kolbs inlärningsteori"]