Termen används i den snäva betydelsen effektstyrning av bland annat IT-produkter, det vill säga hur man utformar exempelvis en hemsida så att den verkligen fungerar enligt de syften som man har med den.
Kallas även effektkartläggning (eng: effect mapping).
Det är inte fråga om mål- och resultatstyrning i 1970- och 1980-talens betydelse utan om utformning av IT så att utformningen passar just dem som ska använda sig av den webbplats som man utformar åt dem, kunder eller medarbetare.
Effektstyrning i denna bemärkelse lanserades av de svenska IT-utvecklarna Ingrid Domingues och Mijo Balic bland annat i boken ”Effektstyrning av IT” 2004 (där Ingrid Domingues kallade sig Ingrid Ottersten).
Metodiken har därefter fått stor användning vid utformning och styrning av webbplatser.
Centralt för metodiken är att upprätta en så kallad effektkarta (eng: effect map) av vilken framgår
VAD? - vilka effekter som man väntar sig av användningen av IT-produkten,
VEM? - vilka personer som är tänkta att åstadkomma önskad effekt och vilka som påverkas av användningen av produkten,
VAD? - vad personerna önskar sig, har för förutsättningar att använda produkten, vilka värderingar de har, hur de är personligen och vilka uppgifter ska klara av,
HUR? - hur produkten ska utformas och fungera så att målgruppen/användarna har nytta av den för att nå verksamhetens syften.
Det speciella med konceptet effektstyrning (av IT) är att man fokuserar på de personliga egenskaperna hos de personer som ska använda IT-produkten.
Metoden kom i olika varianter att användas för alla typer av produkter och tjänster på 2010-talet och ett par år in på 2020-talet i så kallad personaliserad marknadsföring med psychological targeting..
Relaterade sökord: beteendebaserad marknadsföring, effektstyrning, GTD, integritet, persona, personametoden, personuppgifter, psychological targeting, reklampsykologi.
["målstyrning","målgruppen","personametoden","beteendebaserad marknadsföring","integritet","personuppgifter","psychological targeting","personaliserad","reklampsykologi","GTD","persona","konceptet"]