Perception av vad omvärlden erbjuder av information som kan vägleda individen vid olika slag av förflyttning, handling, behovstillfredsställelse med mera (eng: event perception), utformad som psykisk funktion genom samspel mellan individer och omvärld under arternas biologiska utveckling i arternas olika miljöer.
Enligt James Gibson (1904-1979) erbjuder tingen, människorna, situationerna och så vidare möjliga interaktioner för en betraktare, olika sätt att hantera situationer, sätt som utvecklats i samspel mellan varseblivning och reaktionsmönster.
Dessa affordances (erbjudanden) är det som vi i första hand uppfattar när vi ställs inför, eller vänder oss mot, något nytt. Vi uppfattar då vad det är vi ska göra i situationen tack vare att vi genom biologisk utveckling direkt förstår vad det är fråga om, så kallad direktperception.
Enligt ett ekologiskt-evolutionärt synsätt, det vill säga darwinistiskt, ger våra förnimmelser av tingen en uppfattning av dessa som stämmer med deras verkliga egenskaper vilket gör att vi kan hantera dem på ett realistiskt och effektivt sätt. En teori av detta slag faller inom den filosofiska realismen. All varseblivning tolkar direkt och mestadels korrekt sådan verklighet som vi lärt oss hantera under den biologiska utvecklingen. Det som vi upplever och uppfattar av omvärlden får så kallad ekologisk validitet.
Relaterade sökord: darwinism, evolutionspsykologi, onto-etisk-epistemologi, Hilary Putnam, von Uexküll.
["James Gibson","Hilary Putnam","evolutionspsykologi","direktperception","ekologisk validitet","darwinism","von Uexküll","onto-etisk-epistemologi"]