emotional intelligence [ɪˈməʊʃənl ɪnˈtɛlɪdʒəns, USA-uttal: ɨˈmoʊʃɨnəl ɪnˈtɛlədʒəns]
Akronymer: EI, EQ, den sistnämnda använd även i svensk text.
Känslans intelligens.
Begrepp lanserat 1990 av de amerikanska psykologerna Peter Salovey (f 1958) och John D. Mayer (f 1953) för människors förmåga att kontrollera och använda sina känslor och för att uppfatta andras.
Den amerikanske psykologen Daniel Goleman (f 1946) gjorde begreppet allmänt känt genom boken Känslans intelligens (1995).
Han definierade emotionell intelligens som förmågan att ha kontakt med sina känslor, att använda dem för att fatta goda beslut, att motivera sig själv att nå uppställda mål, att bevara hoppet även i svåra situationer, att visa inlevelse och medkänsla, att kunna samarbeta konstruktivt med andra, att upprätta goda relationer till dem.
Graden av emotionell intelligens (känslans intelligens) uttryckt i EQ-poäng mäts med:
- frågeformulär i vilka man ska ta ställning till ett antal påståenden om hur man brukar reagera känslomässigt i olika situationer,
- test på förmågan att avläsa ansiktsuttryck, att tolka känslolägen i prosa och poesi, att resonera kring emotionella reaktioner och att hantera känslor hos sig själv och andra.
Människor med god EI (hög EQ) utmärker sig av: a) impulskontroll, b) god självkänsla, c) förmåga att motivera sig själv, d) humörkontroll, och e) interpersonell kompetens (förmåga att relatera till andra).
Som en viktig konsekvens av sin teori framhåller Goleman att förmågan att hantera känslolivet inte kan läras på samma sätt som man förvärvar kunskaper och färdigheter utan måste tränas på andra sätt. Vilka dessa är råder det stor oenighet om mellan olika forskare och praktiker.
Relaterade sökord: affekt, emotik, emotion, emotionell profil, EQ (i flera betydelser), Gardner, intelligens, kapacitet, kognitiv terapi, kompetens, social kompetens.
["Goleman","EQ","affekt","emotionell profil","inlevelse>>empati","frågeformulär","medkänsla","emotionella","emotionell","Känslans","känslor","Gardner","emotik","ansiktsuttryck","kapacitet","kognitiv terapi","social kompetens","interpersonell","kompetens","emotion","intelligens","Begrepp"]