På svenska vanligen med personen i plural, på engelska vanligen i singular.
Den kanadensiske matematikern Albert W. Tucker (1905-1995) gav 1950 problemet dess namn.
Det är ett spel (i spelteorins betydelse) som består i att två personer tilldelas rollen av två brottslingar som sitter i var sin isoleringscell och inte får kommunicera med varandra. De har begått ett brott som ger fängelsestraff. Problemet är att domstolen inte har bevis för att de verkligen har begått brottet. Tucker formaliserade problemet på följande sätt:
- Om A och B förråder varandra, får båda två års fängelse.
- Om A förråder B men B håller tyst, kommer A att bli frisläppt och B får tio år i fängelse (respektive omvänt)
- Om båda håller tyst, får de sex månaders fängelse vardera.
Att vägra samarbeta (båda håller tyst) är en klok strategi om båda väljer den, men den är samtidigt ytterst riskabel eftersom den andre kan välja att samarbeta. Vilket är det klokaste valet? Det är den frågan som skapar fångarnas dilemma.
Rent spelteoretiskt är alla alternativen lika sannolika, enligt så kallad statistisk sannolikhet. Men i verkligheten gäller betingad sannolikhet, dessutom subjektiv sådan. Betingelser i det här fallet gäller om fångarna känner varandra, om de i så fall vet att de kan lita på varandra eller om den ene vet att den andra gärna tar chanser i stället för att tänka efter, om de är medlemmar i ett gäng och kan känna olika former av tryck på sig att hålla tyst, om de är i släkt, om de är fiender och så vidare.
Om man fortsätter spelet lär sig fångarna av tidigare utfall och kan utforma en metastrategi som består i att de väljer att tiga respektive att vittna mot den andre i en serie av olika val.
Relaterade sökord: beslutsteori, dilemma, socialt dilemma, sannolikhet, spelteori.
["spelteori","socialt dilemma","metastrategi","dilemma","beslutsteori","sannolikhet"]