corporate social responsibility [ˌkɔːpərət ˌsəʊʃl rɪˌspɒnsəˈbɪləti], CSR, corporate responsibility [ˌkɔːpərət rɪˌspɒnsəˈbɪləti]
Term som har växlande betydelser allt efter hur vitt man fattar begreppet, om det ska gälla företagens etiska, ekologiska, ekonomiska ansvar och ansvar för personalen i olika avseenden och så vidare eller bara en del av detta ansvar.
En inriktning på ssamhällsansvar kräver en företagsledning med social inriktning (eng: management with a social orientation).
Begreppet har fått spridning genom övergången från statligt och kommunalt bedrivna eller kontrollerade verksamheter i Västeuropa under decennierna efter andra världskriget till ett globalt samhälle med fria företag på en öppen marknad. Denna övergång har lett till att man från allmänhetens och politikernas sida ställer större krav än tidigare på att företagen ska ta ansvar för samhällsutveckling, social och ekonomisk stabilitet, etiska priniciper och socialt ansvar för personalen. I den nyliberala teoribildningen överväger dock inställningen att företagens enda uppgift är att leverera varor och tjänster och generera vinst.
I november 2010 antogs en internationell standard som en form av rekommendationer till företagen om arbete med hållbar utveckling (eng: sustainable development, sustainability) och socialt ansvar i andra avseenden, ISO 26000:2010. Den är inte som andra ISO-standarder certifierbar utan ger anvisningar om best practice för hur företag och andra verksamheter kan leva upp till nutida krav på Socialt ansvar (eng: Social Responsibility). Detta ansvar definieras som det ansvar som en organisation har för den påverkan som dess aktiviteter har på samhället och miljön, genom ett transparent och etiskt beteende som bidrar till hållbar utveckling, inklusive hälsa och välfärd i samhället
tar sina intressenters förväntningar i beaktande följer lagar och
internationella regler är integrerat i hela organisationen och tillämpas
i allt praktiskt arbete.
I alla dessa avseenden har psykologer som specialiserat sig på arbetslivets psykologi och organisationspsykologi en viktig roll att spela.
Relaterade sökord: ansvar, autentisk och transparent marknadsföring, etik, företagsprinciper, Global Compact, the stakeholder value perspektive, värdeskapande.
["arbetslivets psykologi","organisationspsykologi","the stakeholder value perspective","autentisk och transparent marknadsföring","företagsprinciper","Global Compact","ansvar","etiska","ekologiska","etik","värdeskapande","Term","begreppet"]