Psykologisk teoribildning eller princip för teoribildning enligt vilken upplevelser, uppfattningar, tänkande, motiv, färdigheter, beteenden och reaktionsmönster kan förklaras som yttringar av ett antal mätbara egenskaper hos individen.
Olika sätt att identifiera psykologiska faktorer
Man kan komma fram till faktorer i psyket på olika vägar, till exempel genom faktoranalys.
Ett annat sätt kallas det lexikaliska perspektivet där man utgår från vardagsspråkets vanliga ord för beskrivning av lärande, personlighetsegenskaper, typer av intelligens osv och därefter sorterar dessa på ett fåtal grupper som då kallas faktorer.
Femfaktormodellen i personlighetspsykologin har sålunda en faktoranalytisk bakgrund, medan en modell med exakt samma faktorer som har tagits fram med lexikalisk metod kallas De Fem Stora (= de fem stora personlighetsegenskaperna), på engelska: The Big Five.
Faktorpsykologi är exempel på en egenskapsmodell. Den skiljer sig från faktoranaytisk psykologi genom att inte behöva vara baserad på statistisk faktoranalys.
'Faktorpsykologi' är numera en sällsynt term för vad man i stället kallar egenskapsteori (eng: trait-and-factor psychology) eller egenskapsmodell.
Relaterade sökord: CHC-teorin, egenskapsmodell, egenskapsteori, faktor, faktoranalys, faktoranalytisk psykologi, Gardner, Herzbergs tvåfaktorteori, human factor, intelligensfaktor, intelligensteori, minnesfunktion, personlighetsteori, tvåfaktorteori om känslor.
Terminologi:
När man talar om tvåfaktorteori, trefaktorteori och så vidare, menar man vanligen en teori om olika delfunktioner eller delaspekter (se till exempel CHC-teorin).
["inlärningsteori","Femfaktormodellen","Fem Stora","faktoranalytisk psykologi","Herzbergs tvåfaktorteori","tvåfaktorteori om känslor","Gardner","intelligensfaktor","intelligensteori","minnesfunktion","human factor","CHC-teorin","personlighetsteori","faktoranalys","egenskapsmodell","egenskapsteori","faktor"]