1. a. Flöde, b. flod (hos vattnet när det stiger mot high tide, 'högvatten'), c. flöde av tankar och handlingar i vardagen.
2. Term i översättningar till engelska av texter skrivna av den franske filosofen Gilles Deleuze [ʒil dəˈlɜːz] (1925-1995) och hans medförfattare Félix Guattari [feˈlɪks ɡwataˈri] (1930-1992) om ett ständigt blivande (eng: becoming) hos människor som lever sig in i nutidens fragmentering och upplösning av alla teorier, värden och gemenskaper, av det egna jaget och dess relationer till sig själv och omvärlden. Innebörden i flow är här nära förknippad med den i betydelse 4 nedan.
3. Engelskspråkig term som används om en speciell typ av flyt, nämligen den som yttrar sig i höjd medvetandenivå, fullkomlig koncentration och hängiven inriktning på en uppgift som åtföljs av intensiv lyckokänsla (eufori) och en upplevelse av absolut målmedvetenhet.
Den som gett beteckningen flow åt denna typ av total koncentration är den amerikanske psykologen Mihaly Csikszentmihalyi [ˈmihaːj tʃiːkˈsentmihaːji] (f 1934 i Kroatien), som ägnat en stor del av sitt liv åt forskning om kreativitet och lycka.
Termen används i dataspelspsykologi om ett tillstånd av att gå helt upp i spelet och då uppleva en stark lyckokänsla.
Flow skiljer sig från fluency genom den speciella känsla av lycksaligt uppgående i något som gör att individen glömmer sig själv, tid och rum.
4. Uttryck som work flowing through the body (ett flyt genom kroppen) används i texter om agentisk realism och onto-etisk-epistemologi. Det avser den spontana, kreativa aktivitet (mer "flytande" än stegvis och rationellt planerad) som gör sig gällande i en intra-aktivitet hos de enskilda aktörerna, såväl människor och djur som saker och ting. Denna betydelse i ordet flow knyter an till den betydelsen termen har enligt punkt 1.c. ovan.
5. Egenskap hos till exempel en text, en tävling eller ett arbete som avser hur lätt det är att ta sig igenom den.
6. I datateknik avses de steg som krävs till exempel för inloggning.
Ett flow chart (flowchart, control flow graph) är en flödesplan (ett flödesdiagram) för programmering.
Relaterade sökord: estetisk lärprocess (3), Henri Bergson, höjdpunktsupplevelse, kreativitet, mindfulness, positiv psykologi, process, romantik.
["fluency","höjdpunktsupplevelse","mindfulness","positiv psykologi","estetisk lärprocess","Henri Bergson","romantik","process","agentisk realism","onto-etisk-epistemologi","intra-aktivitet","kreativitet","lycka"]