FoU (forskning och utveckling, forsknings- och utvecklingsarbete), var under andra hälften av 1900-talet ett koncept i västvärlden för verksamhetsutveckling i offentlig och privat sektor, baserad på forskningsresultat. Ofta lägger man till ett andra 'D'; RDD, R&D&D, RD&D för research, development and dissemination (spridning), alternativt research, development and demonstration.
Tanken var att man på grundval av de gynnsamma erfarenheter som man fick av olika typer av forskning för amerikansk krigföring under andra världskriget, skulle få fart på Västeuropas, Nordamerikas, Australiens och Japans ekonomier. Det skulle ske genom att basera förbättringsarbete på teknisk, meicinsk, ekonomisk och psykologisk forskning, på utbildning, fortbildning. Det var till en början inte fråga om forskning, som bedrevs vid de då gammalmodiga universiteten utan om sådan som skulle bedrivas vid forskningsavdelningar i statliga departement, enskilda företag och nyinrättade forskningsinstitut.
Varje sektor av samhället skulle genomsyras av forsknings- och utvecklingsarbete.
I samband med att utbildning och forskning vid universiteten blev allt mer inriktad på arbetslivets behov av kvalificerad personal, lanserades flera program för nära samverkan mellan universitet, industri och samhälle (the Triple Helix, den tredubbla spiralen) eller uttryckt som en kunskapstriangel: samverkan mellan forskning, utbildning och arbetsliv.
En variant införd vid svenska universitet och högskolor, för betoning av lärandets betydelse, var tillkomsten av formeln FOUU, "forskning, utveckling och utbildning".
Från 1900-talets slut har man i ökad utsträckning fokuserat på enskilda verksamheters egna kunskapshantering, där det ingår utnyttjande av vetenskaplig kunskap men också framtagning och användning av egna erfarenheter och insikter.
Under loppet av 2010-talet började man för sådan verksamhet använda uttrycket forskning, utveckling och innovation, FOUI (eng: Research, Development and Innovation, RDI).
Forskning och innovation
Från början av 2000-talet har ordet 'utveckling' börjat upplevas föråldrat med alla dess bibetydelser av inifrån kommande dynamisk förändring och föreställningar om en bättre värld för hela jordens befolkning.
Uppfattning om en sorts spontan samhällsutveckling som dominerade under 1700- och 1800-talen och långt in på 1900-talet har förbytts i en mer realistisk syn på förändring. Man väljer i stället uttryck som 'förbättring' bland annat i form av innovativa tekniska lösningar och innovativa arbetsformer i alla typer av verksamhet.
Det har gjort att man i ökande utsträckning i stället för FoU talar om 'forskning och innovation', FoI.
Relaterade sökord: action learning, forskning och innovation, förbättringsveteskap, kompetensutveckling, kunskapsbaserad, kunskapshantering, kunskapslyft, kunskapsstyrning, kunskapstransfer, lärande och utveckling, lärande organisation, positivism, tillämpad forskning, utveckling.
["action learning","kunskapshantering","kompetensutveckling","forskning och innovation","tillämpad forskning","kunskapstransfer","kunskapsbaserad","förbättringsveteskap","utveckling","kunskapslyft","kunskapsstyrning","lärande organisation","lärande och utveckling","positivism"]