

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "inlärningsmodell":
lärmodell, lärstilsmodell
learning model [ˈlɜːnɪŋ ˈmɒdl], learning style model [ˈlɜːnɪŋ staɪl ˈmɒdl]
Riktlinjer och principer för hur lärande i olika avseenden bäst utformas i praktiken. En lärmodell har formen av ett antal punkter som anger olika viktiga faktorer att beakta och eventuellt i vilken ordning olika delar av lärandet ska ske.
Modeller bygger på teorier
Olika lärmodeller bygger mer eller mindre på teorier om lärandet av typen behaviorism, gestaltpsykologi, kognitivism, konstruktivism, dynamiskt lärande med flera av typen Kolbs inlärningsteori och Blooms taxonomi.
En modell anger utformning av något i verkligheten. En teori förklarar varför den fungerar. Denna skillnad gör man dock inte alltid i engelskspråkiga framställningar.
Lärmodell och lärstilsmodell
I många fall använder man termen 'lärstilsmodell' i stället för 'lärmodell' eller 'inlärningsmodell'. Ordet 'lärstil' är då taget i vid bemärkelse som inte enbart omfattar sinnespreferenser (om man lär bäst med synen, hörsel eller känseln) utan tar med även annat av betydelse för lärandet.
Exempel på lärmodeller
Kolbs experientiella lärmodell
Den amerikanske pedagogen och psykologen David A. Kolb (f 1939) framställde en teori om lärande som gav upphov till en modell för ett lärande i fyra moment. Dessa upprepas i cykler om och om igen i samband med fortsatt breddning och fördjupning av det man håller på att lära sig:
- observation av de fenomen som är centrala i det man ska lära sig (eng: concrete learning),
- reflektion som består i att se likheter, skillnader, strukturer och samband (eng: reflective observation),
- abstrakt begreppsbildning som består i att ordna det man lär sig i kategorier (eng: abstract conceptualization),
- användning av de nya insikterna i praktisk verksamhet (eng: active experimentation).
På grundval av denna teori kan man utforma fyra lärmodeller, representerade av fyra typer av människor:
- divergerarna (eng: divergers), som är bra på att se saker och ting ur nya synvinklar,
- assimilerarna (eng: assimilators), som är bra på att göra sammanfattningar,
- konvergerarna (eng: convergers), som är bra på att dra slutsatser från sammanställningar och teoribildningar samt tillämpa de nya begreppen på det man observerat,
- ackommoderarna (eng: accommodators), som är bra på att omforma och omtolka begrepp och teorier så att de kan användas på ny erfarenhet och nya fakta.
Dunn och Dunns lärstilsmodell
Dunn och Dunns lärmodell utformades av de amerikanska professorerna Kennet och Rita Dunn. Enligt dem finns det vissa typer av omständigheter som i olika hög grad inverkar på hur enskilda lärande personer utformar sina egna lärmodeller och lärstilar (i vid bemärkelse):
- miljö för lärandet (eng: environment): i grupp, enskilt, hemma, på bibliotek, i en verksamhet och så vidare,
- känslor och motiv (eng: emotions and motives): engagemang, attityder, nyfikenhet, glädje att förstå eller att kunna återge fakta, stärkt självförtroende genom att kunna göra nya saker,
- socialt perspektiv (eng: social perspective): att lära tillsammans eller individuellt, att lära genom att lyssna på en lärare, att lära genom gruppdiskussion eller grupparbete,
- fysiologiska aspekter (eng: physiological concerns): att lära hungrig eller mätt, på förmiddagen eller eftermiddagen och kvällen, rörlig eller stillasittande samt vilka sinnen som individen föredrar vid lärandet, synen, hörseln eller känseln,
- psykologiska aspekter (eng: psychological influences): att lära analyserande eller övergripande, att lära reflekterande eller impulsivt.
Ytterligare ett 10-lärmodeller eller lärstilsmodeller har lanserats som exempelvis action learning och problembaserat lärande. De båda ovanstående är valda som exempel på vad som menas med själva termen 'lärmodell'.
Självtest på Kolbs lärstilsmodell finns [exturl:här|https://forvaltarforum.se/wp-content/uploads/2017/09/Kolbs-la%CC%88rstilar-ladda-ner-test.pdf].
Relaterade sökord: action learning, Dunn och Dunns lärstilsmodell, Kolbs inlärningsteori, lärande, lärstil, minne, studieteknik.
Synonymer: lärmetod (eng: learning methodology, learning method), inlärningsmetod, inlärningsmodell.
["action learning","principer","teorier","teori","sinnespreferenser","Kolbs inlärningsteori","divergerarna>>divergens","assimilerarna>>assimiliation","konvergerarna>>konvergens","ackommoderarna>>ackommodation","problembaserat lärande","engagemang","attityder","självförtroende","analyserande>>analys","behaviorism","gestaltpsykologi","begreppsbildning","abstrakt","experientiella","reflektion","strukturer","kognitivism","konstruktivism","dynamiskt lärande","Kolbs inlärningsteori","Blooms taxonomi","studieteknik","lärstil","lärande","minne","modell"]- observation av de fenomen som är centrala i det man ska lära sig (eng: concrete learning),

