learning perspective [ˈlɜːnɪŋ pəˈspɛktɪv], learning theory [ˈlɜːnɪŋ ˈθɪəri]
Sätt att se på djur och människor som varelser som agerar och reagerar som de gör på grund av lärande.
I regel avses med termen inlärningsteoretiskt perspektiv den behavioristiska teorin om att lärande sker genom respondent och/eller operant betingning.
Behaviorismen som teori kallas i USA ofta för the learning perspective: "The underlying assumption of the learning perspective is that all behaviour is learned through experiences and by interaction with the environment."
Alternativa inlärningsteoretiska perspektiv – i mer allmän betydelse – är a. det kognitiva med betoning av förståelse, hantering av begrepp, analys av komplexa sammanhang, utveckling av logiskt tänkande som i teorier om epistemisk utveckling, b. det experientiella som i Kolbs inlärningsteori enligt vilken konkret erfarenhet och kognitiv bearbetning av denna samt tillämpning av det lärda antas ha en avgörande roll för människors förmåga att klara sig i olika situationer.
Det inlärningsteoretiska perspektivet ligger till grund för utformningen av kognitiv beteendeterapi (KBT).
Mer om teorier om lärandet finns under sökordet inlärningsteori.
Andra relaterade sökord: behaviorism, beteendeanalys, beteendeterapi, humanistisk psykologi, humanvetenskapligt vetenskapsideal, perspektiv.
["perspektiv","behavioristiska","Behaviorismen","kognitiv beteendeterapi","teorin","teorier","kognitiva","lärande","respondent>>respondent betingning","operant betingning","Kolbs inlärningsteori","experientiella","begrepp","analys","logiskt tänkande","kognitiv","bearbetning","teori","kognitiv terapi","behaviorism","beteendeanalys","beteendeterapi","existentiellt perspektiv","humanistisk psykologi","humanvetenskapligt vetenskapsideal","behaviorism","epistemisk utveckling","inlärningsteori"]