Vanligen avses mät- eller bedömningsinstrument av typen test och frågeformulär.
Under 1900-talet fanns det en stark inriktning på mätning. Det innebar att man liksom vid intelligensmätning strävade att få fram test och frågeformulär som kunde ge poäng på såväl delskalor som på instrumentet som helhet.
På 2000-talet har man alltmer tonat ner betydelsen av kvantitativa mått på psykiska egenskaper och förmågor. Det gör att man i högre utsträckning använder test och frågeformulär som ger underlag för kvalitativa bedömningar.
Bakgrunden är att psykologer under större delen 1900-talet hade till uppgift att genomföra testningar som kunde ge objektiva mått på egenskaper och förmågor och sedan överlämna åt professionella på olika områden (till exempel inom psykiatrin) att använda resultaten sina bedömningar. Från slutet av 1900-talet gör psykologer själva bedömningar utifrån poängvärden på test och frågeformulär, vanligen i samarbete med andra professionella.
Relaterade sökord: bedömning, kvalitativ, kvantitativ, frågeformulär, mätinstrument, personlighetsinventorium, skattningsformulär, test, utredning.
Etymologi: Ordet kommer av det latinska ordet instrumentum som är bildat på verbet instruere {uttal: instro´ere} 'sätta samman', 'konstruera', 'förse med information'i, 'nstruera' + ändelsen -mentum som anger att det är fråga om en typ av föremål som kan användas för att åstadkomma något. Ordet konstrukt har samma ursprung.