En period i den kognitiva utvecklingen då barn ökar sin överblick i den värld som de lever i. De förstår sociala, fysiska och geografiska sammanhang som de inte tidigare hade grepp om. Men de har svårt att förstå de olika ordens funktion i en sats, att skilja mellan attribut och adverbial, ackusativobjekt och dativobjekt.
Det konkretoperationella tänkandet
(Eng: concrete operational thinking, concrete operational thought.) Barn i åldern 6/7-11/12 börjar bli bra på att generalisera (alla hundar skäller, alla katter jamar, hästar kan vara ridhästar, travhästar eller arbetshästar). Det förstår att man kan förändra och sedan återställa. De kan rent logiskt hantera över- och underordnade begrepp: att vissa hundar är schäfrar och schäfrar följaktligen är hundar.
De kan dra slutsatser som gäller ytor och mängder men är mindre bra på att dra slutsatser som bygger på abstrakta regler.
Det är detta som gör att det här stadiet i utvecklingen kallas de konkreta operationernas stadium. De förstår nu att saften i smalt glas når högre upp i glaset än samma saft i ett brett glas.
Relaterade sökord: Jean Piaget, stadium.
Franska: la période des opérations concrètes, la période de l'intelligence opératoire.
Kallas på svenska även: de konkreta operationernas period: konkret operationell period, den konkret operationella perioden, konkret operationellt stadium; det konkret operationella stadiet.
Kallas på engelska även: concrete operations stage.