

Natur & Kulturs
Psykologilexikon
Här kan du hitta ordet du söker i Natur & Kulturs Psykologilexikon av Henry Egidius.
Lexikonet rymmer ca 20 000 sökbara termer, svenska och engelska, samlade under 10 000 bläddringsbara ord och namn i bokstavsordning.
Lexikonet uppdateras kontinuerligt av Henry Egidius.
Sökresultat
- Uppslagsord som matchar "kreativitet":
kreativitet
creativity [ˌkriːeɪˈtɪvəti]
Nyskapande aktivitet eller förmåga. I det kreativa tänkandet kan man urskilja fyra komponenter: (a) lätthet att komma på nya idéer, (b) rörlighet, (c) originalitet och (d) konstruktiv bearbetning.
Kreativa människor har förmåga och vilja att överge konventionella bilder av verkligheten och aktivt pröva andra bilder och perspektiv, dvs förmåga och vilja till alternativseende. Ett kreativt arbetsklimat utvecklas i en tillåtande miljö som utmärks av öppenhet och trygghet. Kreativitet stimuleras av humor och lekfullhet medan byråkrati, stelbenthet och stress verkar hämmande.
Två typer av kreativ problemlösning, rationell och intuitiv
- Rationell kreativ problemlösning börjar med: (a) urval (problem- och målformulering) och går sedan vidare till (b) analys (faktainsamling och orsakstolkning), därifrån till (c) lösningsförslag (presentation av alternativa lösningar och bedömningar av deras konsekvenser), sedan till (d) åtgärder (beslut och genomförande) och slutligen till (e) utvärdering (bedömning av utfallet som ger upphov till formulering av nya problem och mål).
- Intuitiv kreativ problemlösning a) börjar med att man känner att man vill ta itu med en viss fråga eller åstadkomma något på det område där man är verksam och b) fortsätter med att man tar fasta på sådant som man stöter på vid delvis systematiskt, delvis spontant sökande, c) och efter en tid får en vision som av egen kraft dyker upp i medvetandet och tar allt fastare gestalt, d) så att den konkretiseras i åtgärder eller handling.
- I denna typ av problemlösning kan vi urskilja följande välkända fyra faser i skapande arbete: preparation, inkubation, illumination och verifiering (eng: preparation, incubation, illumination and verification). Denna modell har i senare forskning utökats på många sätt i senare forskning och exempelvis beskrivits i fem faser: preparation, inkubation, insikt, utvärdering och bearbetning (eng: preparation, incubation, insight, evaluation and elaboration).
Teori U som exempel på samspel mellan rationell och intuitiv kreativitet
Enligt organisationsforskaren Otto Scharmer vid MIT Sloan School of Management i Boston, USA, består den kreativa processen av en "inre resa" (eng: inner journey) som får deltagarna i till exempel en organisationsförändring att fungera på två skilda nivåer och med två skilda typer av kognition.
En kreativ process beskrivs som U-formad, en djupdykning från vänster sida på en utvecklingslinje nedåt och därefter ett uppstigande på höger sida av linjen till det rationella tänkandet igen. Deltagarna startar alltså med en analys av situationen, släpper taget om den uppfattning som de då kommer fram till. De låter i stället sitt spontana helhets- och nytänkande ta över. Det är som när diktare och författare upplever att det inte är de själva som diktar och berättar utan något annat inom dem, det som de upplever som inspiration.
I detta sinnestillstånd har människor, inte bara poeter, romanförfattare, bildkonstnärer, filmskapare, skådespelare med flera, utan i princip vi alla tillgång till ett annorlunda sätt att uppfatta och konstruera vår verklighet än det som rör sig på tingens och medvetandets yta.
Sedan den intuitiva visionen börjat ta form kan deltagare i en förändringsprocess gå vidare till konkretisering och exemplifiering av hur förändringen ska göras och hur målet ska se ut. De kommer då upp i ett rationellt tänkande på högra sidan av U:et.
Ordet sensing i Scharmers teori står för denna upplevelse av att man känner något på sig, uppfattar och förstår utan att kunna redogöra för vad det som gör att man gör det på ett sätt som man i början inte känns vid. Ordet presencing har med sådan närvaro (presence) att göra som inte bara finns där utan som griper tag i en, med Scharmers ord "deep attention and awareness".
Creative director, CD: I reklam- och PR-branschen har en creative director en chefsroll, som består i att leda andra kreatörer inom bild och layout (och kallas i så fall även art director) samt att leda det arbete som utförs av författare till reklamtexter (copywriters). I modebranschen leder en creative director arbetet med designen av nya plagg. Order creative director används oöversatt på svenska.
Relaterade sökord: divergent tänkande, empirisk estetik, epifani, excentricitet, flytande intelligens, inspiration, intuition, problemlösningsstadier, reflektion, reframing, romantik.
Etymologi: Av det latinska verbet creare {uttal: krea´re} 'skapa', 'åstadkomma', 'orsaka'.
["divergent tänkande","kognition","inkubation","reframing","elaboration","problemlösningsstadier","inspiration","excentricitet","intuition","reflektion","flytande intelligens","empirisk estetik","epifani","Teori U","romantik"]

