En frivilligt bildad grupp av anställda i ett företag eller annan typ av verksamhet för gemensamt arbete på att förbättra tjänster och produkter som de är involverade i eller ansvariga för.
Vanligt tema är att man i gruppen identifierar och analyserar kvalitetsbrister och provar olika sätt att komma till rätta med dem. Medlemmarna i en grupp har i allmänhet likartade arbeten eller ingår i samma team.
En kvalitetscirkel kan fungera som en självstyrande grupp eller har en utsedd gruppledare som fungerar som coach eller mentor för gruppen.
De första kvalitetsgrupperna bildades i Japan 1962 vid det japanska telefon och telegrafbolaget Nippon. De var då och är i stor utsträckning fortfarande baserade på en modell som utformats av den amerikanske företagskonsulten Edwards Deming (1900-1993), den så kallade PDSA-cykeln: PLAN, DO, STUDY, ACT: planera, gör (på försök), undersök, handla (i enlighet med vad man kommit fram till). Deming byggde här vidare på en idé som lanserats redan på 1920-talet av ingenjören och statistikern Walter A. Shewhart (1891-1967) med formeln PLAN, DO and SEE.
PDSA-cykeln (eng: PDCA cycle) kallas också PDCA-cykeln (eng: PDCA cycle: PLAN, DO, CHECK, ACT), the Deming Cycle eller the Deming Wheel. Detta med en continuous improving spiral (spiral av ständig förbättring) är i grunden samma tanke som i Kolbs lärcirkel och den hermeneutiska cirkeln, dett vill sägaatt man ständigt tar tag i den verklighet man skapar genom att gå tillbaka till utgångspunkten, i detta fallet PLAN och på det sättet gör ständiga kvalitetsförbättringar som enligt modellen Total Quality Management, TQM.
Modellen har använts i många sammanhang som exempelvis i de svenska allmänläkarnas FQ-grupper (forbildnings- och kvalitetsgrupper) som kom igång på 1990-talet.
["självstyrande grupp","coach","mentor","Kolbs lärcirkel","hermeneutiska cirkeln",""]