En frivilligt bildad grupp av anställda i ett företag eller annan typ av verksamhet för gemensamt arbete på att förbättra tjänster och produkter som de är involverade i eller ansvariga för.
Kvalitetscirklar är mindre grupper som tar ansvar för en process, löser kvalitetsproblem och vidtar kvalitetsförbättringar.
Kvalitetscirklar introducerades på 1960-talet i Japan. Idén och denna typ av verksamhet spreds i västvärlden under 1970- och 1980-tale n.
Det var en period då man satsade hårt på gruppaktiviteter och medbestämmande. Andra exempel på detta är självstyrande grupper inom ramen för målstyrning, problembaserat lärande, spridningen av gruppdynamik med mera.
I japanska kvalitetscirklar ingick 6 till 10 medlemmar med likartade arbeten eller ingående i samma team.
Vanligt tema var att man i gruppen identifierade och analyserade kvalitetsbrister och provade olika sätt att komma till rätta med dem.
En kvalitetscirkel kunde fungera som en självstyrande grupp eller ha en utsedd gruppledare som fungerade som coach eller mentor för gruppen.
De första kvalitetsgrupperna bildades i Japan 1962 vid det japanska telefon och telegrafbolaget Nippon. De var baserade på en modell som utformats av den amerikanske företagskonsulten Edwards Deming [ˈɛdwədz dɛmɪŋ] (1900-1993).
Deming byggde vidare på en idé som lanserats redan på 1920-talet av ingenjören och statistikern Walter A. Shewhart (1891-1967) som lanserade formeln PLAN, DO and SEE.
Deming kompletterad den och kallade den för PDCA-cykeln (eng: PDCA cycle: plan–do–check–act cycle eller plan–do–check–adjust cycle), på svenska Demingcykeln, Demings cirkel eller PGSA-hjulet
Från 2010-talet kom den att ligga till grund för det som kallas ongoing evaluation (fortlöpande utvärdering) eller uppföljning och analys eller monitorering samt för förbättringskunskap och förändringsarbete, aktuella in på 2020-talet.
Relaterade sökord: APT, förbättringskunskap, förändringsarbete, kvalitet, kvalitetssäkring, medskapande, participation.
["självstyrande grupper","målstyrning","självstyrande grupp","APT","förändringsarbete","coach","mentor","Kolbs lärcirkel","hermeneutiska cirkeln","uppföljning och analys","medskapande","participation","kvalitet","kvalitetssäkring","monitorering","förbättringskunskap","PGSA-hjulet>>PGSA",""]